fredag 13. mai 2011

Brødkrutonger

På dag 2 var de hjemmelagde hamburgerbrødene blitt litt tørre. Jeg burde nok ha frosset flere enn jeg gjorde, men den lille kjøleskapsfryseren, som er alt vi har for tiden, var helt stappa full. Da kunne jeg gitt restene til fuglene, men jeg kom på at jeg tidligere har brukt tørt brød til å lage krutonger av. Det er jo kjekt å ha når det blir endel salater fremover i sommer.

Brødkrutonger

300 gram tørt brød
0,5-1 dl god olje
2 fedd hvitløk
2 ts tørket timian
Godt med flaksalt

Sett stekeovnen på 170-180 grader, gjerne med varmluft. Skjær brødet i passende terninger (f.eks. 1x1 cm store). Skjær hvitløk i tynne skiver. Legg brød og hvitløk i en ildfast form, i ett jevnt lag, ikke for tykt. Ringle over olje, strø på salt og timian og bland godt.
Stek i ca. 30 minutter eller til brødkrutongene har blitt passe tørre og harde. Rør litt om under stekingen, og pass på at det ikke blir brent.
Legg de ferdigstekte krutongene på tørkepapir så overflødig olje kan trekke inn i papiret. La det gjerne ligge der noen timer (jeg lot mine ligge der over natt.) Etter tørking må krutongene oppbevares på tett glass eller boks, men har ikke så veldig lang holdbarhet (1-2 uker).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar