tirsdag 19. juli 2011

Cola-skinke

Før jul kjøpte jeg en surret skinkestek, og siden har den bare blitt liggende i fryseren...Jeg har liksom ikke funnet en anledning til å lage tradisjonell skinkestek, og nå på sommeren frister det iallefall ikke med stek. Før søndagens harrytur måtte jeg prøve å rydde litt plass i fryseren, og en 2 kilos stek tar ganske stor plass. Den måtte bare ut, og jeg kom på at jeg hadde lest en oppskrift i en av Nigella Lawsons kokebøker. Der langkokte hun først skinke i cola før den ble satt inn i glovarm stekeovn med en glasur av sukker og sennep. Hørtes veldig spennende ut! Mandagens regn gjorde at det var en passende være-inne-og-langtidskoke-mat-dag.


Coca-cola skinke

Ca. 2 kg rå skinke. Det kan være lettrøkt, lettsaltet eller vanlig (surret) skinkestek, men det bør være godt med fett og svor på.
1 gul løk
2 liter coca-cola. MÅ være sukkerholdig, ikke light-versjoner.

Til glasering
1 håndfull hel nellik
1 toppet ss mørk sirup
2 ts Colmans sennepspulver
3 ss demerarasukker

Legg skinken i en kjele med skinnsiden ned, ha i løken og hell over cola. Kok opp, sett ned varmen, ha på et ikke helt tettsittende lokk, la kjøttet trekke i litt under 2,5 timer. Hvis skinken er større eller mindre, regn en drøy time pr. kilo.

Sett ovnen på 240 grader mot slutten av koketiden.

Når skinken er gjennomtrukket, tar du den ut av kjelen. Fjern svoren, men behold et tynt fettlag. Legg skinken over i en foliekledd form, og skjær ganske store ruter i fettlaget. Klapp forsiktig sennep og sukker inn i fettet. Smør deretter sirupen inn, og stikk en nellik inn i hver rute. Stek skinken i ti minutter eller til glasuren bobler. (Man kan avkjøle skinken helt etter koking, for eksempel koke den en dag og steke den dagen etter. Da skal den istedet stekes på 180 grader i 30-40 minutter.)


Skjær skinken i litt tykke skiver og server den varm med for eksempel potetstappe, mais og corn muffins (maismuffins) som tilbehør. Nigella anbefaler visst maispudding. Jeg lagde en maisstuing smakssatt med pepperrotost, veldig godt! Saus kan lages av avkok fra formen steken ble stekt i. Jeg fikk ikke så mye væske ut av stekingen så jeg brukte en pose med skysaus i tillegg.



Skinken ble veldig saftig og god, men at den smakte noe spesielt av cola eller glaseringen er jeg ikke så sikker på. Selve glasuren var ikke så god å spise, den fikk alt for sterk smak av nellik. Men ellers en veldig grei måte å lage stek på, så det skal jeg nok prøve flere ganger, med andre kokevæsker også. Kanskje med annet kjøtt og, for eksempel kalkunbryst?

Kokevæsken kan senere brukes til å lage svartbønnesuppe, i følge Nigella. Jeg bare helte den ut...Skinkerester kan brukes som pålegg eller i eggerøre og salater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar