torsdag 23. februar 2012

Torsk med hasselnøttrekk

Flyttepause! Familien vår på 2 voksne og 2 barn har flyttet inn til foreldrene mine for 4,5 uker, og det nærmer seg nå overtagelse av vårt nye hus. Vi gleder oss stort, og jeg ser frem til masse ny kokkelering på nytt kjøkken.

Tar vel litt tid før alt er på plass og ute av esker, men jeg trooor jeg var flink til å merke alt mens jeg pakket ned.

En liten middagsrett har jeg lyst å dele fra flyttekaoset. Jeg har visst nevnt det før; jeg er veldig glad i å panere fisk når vi har fiskemiddag, og denne gangen ville jeg prøve en ny panering; hakkete hasselnøtter, hvitløk og persille. Oppskriften er litt selvkomponert og litt inspirert av en Meny-oppskrift, og er ikke så veldig kalorifattig tiltross for et sunt utgangspunkt med torsk. Retten kan selvsagt gjøres "smalere" ved å bruke kun litt olje ved steking, droppe ekstra smør over og bruke mager kesam istedet for rømme til. Erstatter man potetene med Menys linseforslag i tillegg er man godt innenfor reglene for en sunn middag vil jeg påstå.

Torsk med hasselnøttrekk, 4 porsjoner
600 gram torsk i serveringsstykker, ferdig tint (jeg bruker 1,5 pakker med Findus Gourmet Torsk)
100 gram hasselnøtter
1/2 potte kruspersille
2 fedd hvitløk
salt og pepper
4 ss hvetemel
1 sammenpisket egg
Smør til steking

Tilbehør:
Kokte poteter
Revne gulrøtter med sitron
Litt frisk persille
Litt rømme
Evt. litt smeltet smør

Fremgangsmåte:
Både fisk og poteter tar omtrent like lang tid, når fisken er ferdig tint vel å merke! Gjør alle forberedelsene til fiskepaneringen først, deretter setter man poteter til koking, stekepanna til varming og skrur på stekeovnen på 220 grader.

Tørk av de tinte fiskestykkene og legg de til side.

Ha nøtter, hvitløk og persille sammen, og kjør det til en jevn masse  i en foodprosessor eller ved hjelp av en en stavmikser med hakkefunksjon. Ha nøtteblandingen over på en tallerken; spre det ut i et jevnt lag. På en annen tallerken har man mel blandet med salt og pepper, og på en tredje tallerken har man sammenpisket egg. Nå er det på tide å sette på poteter, stekepanne og stekeovn.

Dypp fiskestykkene først i mel, så i egg og dekk de tilslutt med nøtteblandingen. Det er litt vanskelig å få blandingen til å sitte godt, så dytt det evt. litt ekstra på plass med hendene. Stek stykkene i en godt varm panne, bruk gjerne skikkelig smør under stekingen, i ca. 2 minutter på hver side. Legg stykkene så over i en ildfast form og stek de ferdige i ovnen, 8-10 minutter.

I mellomtiden lager jeg de revne gulrøttene. (Revne gulrøtter blandes med litt vann, litt sitron og litt sukker.)
Smelt gjerne også litt ekstra smør i den pannen du har brukt og skrap opp nøtter, hvitløk og persille som ligger igjen sånn at du har en slags sjy å helle over potetene.

Server fisken nystekt og velduftende sammen med de kokte potetene, gulrøtter, en dæsj med rømme og litt ekstra sitronskvis over.



1 kommentar: