lørdag 10. mars 2012

Kyllingfajitas

Endelig vel installerte i nytt hus, kjøkkenet er sånn nogenlunde ferdig organisert (takket være en stor ekstra bod til de større kjøkkentingene) og matlaging kan stå på agendaen igjen. Det er jo veldig lettvint med pølser, frossenpizza, ferdige karbonader og take away, men jammen blir man lei etter hvert. 

Fredagspizzaen vår ble i går omgjort til lørdagspizza, og fredagskosen ble i stedet kyllingfajitas. Jeg oppdaget etterpå at min navnesøster Trine også lagde fajitas til fredagsmåltidet, og sikkert mange andre har også texmex når helgen ringes inn. Jeg har lenge foretrukket å lage tacokrydderet selv, og nå ville jeg prøve å lage fajitaskrydderet selv også. Jeg fant flere oppskrifter, og endte opp med en blanding jeg syntes hørtes bra ut. Felles for de fleste oppskriftene var at de hadde mye salt, noe som er litt av det jeg vil unngå med å lage krydderblandingen selv, så jeg halverte mengden og vel så det. Og det ble utrolig godt! Barna synes det var litt sterkt, så neste gang må jeg lage en litt mildere barneversjon og heller øke chilimengden til oss voksne som egentlig syntes det kunne vært sterkere. 

Kyllingfajitas, 4 porsjoner
Ingredienser:
4 store kyllingfileter eller 6 små
8 tortillalefser
1 rød paprika
1 rød eller gul løk
2 fedd hvitløk
1/2- 1 dl vann
Saften fra 1 lime
En neve grovhakket koriander
Olje til steking
Tilbehør som tortillachips, grønn salat, rømme, friske tomater, moste bønner, guacomole, revet ost, lime og frisk koriander

Krydderblandingen:
1 ss maizena
1 ts chilipulver
1 ts paprikapulver
1 ts sukker
½ ts flaksalt
1 ts buljongpulver
2 stk nellikspiker
2 ts korianderfrø
2 ts spisskumminfrø
6 svarte pepperkorn

Fremgangsmåte:
Skjær kyllingen, paprika og løk i strimler så det er klart til steking. Bland sammen alle krydderne unntatt pepperkorn, korianderfrø og spisskumminfrø i en liten bolle.

Varm opp en stekepanne på godt over middels varme. Rist korianderfrø, spisskumminfrø og pepperkorn i den tørre panna. Rist på panna nesten hele tiden så det ikke blir brent. Etter ca. 1 minutt helles krydderet over i en morter og støtes til fint pulver. Bland så dette pulveret sammen med resten av krydderblandingen. 

Varm opp litt olje i stekepanna og stek kyllingstrimlene og løken. Press hvitløksfeddene og stek det sammen med kyllingen. Når kyllingen begynner å bli ferdig skrus varmen ned, og man heller krydderblandingen over. Bland godt så alle kyllingbitene blir dekket. Tilsett vann og limesaft, og la kyllingen bli gjennomstekt. Tilsett paprika og koriander til slutt (jeg vil ha paprikaen sprø og knapt stekt, men man kan gjerne tilsette den tidligere om man ønsker den bløtere).


 Server kyllingen i varme tortillalefser sammen med det tilbehøret man ønsker. NAM!


Heldigvis ble det mye kyllingrester siden barna ikke ville spise så mye kjøtt, så lørdagspizzaen min i dag blir nok en velsmakende kyllingpizza med masse frisk koriander, fersk ananas, litt presset lime og ristede peanøtter over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar