torsdag 2. desember 2010

Kylling Cacciatore

Denne retten har stått på menyen hos oss mange ganger uten at den faktisk har blitt laget; det har alltid kommet noe i veien. Men endelig klaffet det og (nesten) alle ingrediensene var i hus. Det eneste var at jeg hadde glemt å kjøpe frisk basilikum og måtte ty til tørket.
Jeg ser at det finnes mange forskjellige oppskrifter på denne retten, som oversatt betyr noe sånt som Jegergryte. De fleste oppskriftene har vin og sopp i seg, men den oppskriften jeg fant hos Trines Mektige Matblogg hadde mascarpone i stedet. Jeg fulgte stort sett oppskriften, men delte opp kyllingfiletene i litt mindre biter.
Jeg synes det smakte helt nydelig, men det var noe som manglet allikevel. Jeg kunne tenkt meg noen grønnsaker til, men synes liksom ikke salat var helt passende heller. Lillesøster spiste masse ris og saus, men ville ikke ha kyllingbitene. Storebror smakte på to biter kylling før han fant ut at han ikke likte det, så han spiste pasta i stedet. Liksom-trønderen gjorde et tappert forsøk, men ga opp etter 2 biter, det falt overhodet ikke i smak hos han. Han lagde seg nudler i stedet. Så nå har jeg middag til meg selv i minst to dager fremover...


Kylling Cacciatore, 4-6 personer

6 kyllingfileter
3 store sjalottløk, finhakket
1 kinesisk hvitløk, finhakket
2 bokser hakkete hermetiske tomater av god kvalitet (jeg anbefaler Mutti)
1 boks mascarponeost
en håndfull frisk basilikum
salt og pepper

Stek sjalottløk og hvitløk i litt olje på middels varme til det blir blankt og mykt, ca. 5 minutter. Tilsett tomatene. La tomatsausen stå og småkoke i 10-15 minutter.
I mellomtiden skjærer du hver kyllingfilet i 2-3 store biter, krydrer med salt og pepper, og bruner bitene raskt i stekepannen. Legg dem over i en romslig ildfast form.
Etter ca. 10 minutters koketid på sausen tilsetter du mascarponeosten. Den løser seg litt sakte opp, så det kan være greit å bruke en visp til å få osten jevnt fordelt i sausen. Tilsett også litt over halvparten av basilikumen. (Her måtte jeg da bruke tørket basilikum.) Smak til med salt og pepper og hell sausen over kyllingbitene. Stekes ved ca. 220 grader i 25-30 minutter.
Ha resten av basilikumen over rett før servering. Serveres med pasta eller ris, og hvitløksbaguetter, og gjerne en enkel salat ved siden av.



2 kommentarer:

  1. Oj. Dette ser godt ut. De aniskringlene din svigermormor lager er helt topp gode. Jeg har smakt de og må bare av høflighet jobbe med medg selv for ikke å hive i meg hele fatet. De er supergode. Håper dere koser dere nå i adventstiden.
    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant? Jeg tror aldri det ligger igjen noen på fatet når vi er der iallefall. Selv storebror som ikke er så veldig interessert i å spise sånn generelt hiver seg over disse.

    Vi koser oss med masse tente lys og hjemmebakst. For kaldt å være ute så vi finner på koselige aktiviteter med barna inne.

    SvarSlett