tirsdag 14. desember 2010

Vibeckes havremakroner

Jeg har en kjempekoselig "barselgruppe" på nettet. Vi har det så kjekt og moro mens vi "prater" i vei, har blitt veldig godt kjent med en gjeng supre jenter! I går hadde en av jentene lagt ut en oppskrift på havremakroner, og skrøt veldig av hvor gode de var og hvor lett det var å lage dem. To av de andre jentene kastet seg over oppskriften og bakte i vei, men det gikk ikke så bra...Deigen fløt utover hele stekebrettet, og det ble tilslutt bare havresmuler igjen, og masse glade spurver i Vestfold i dag.
Jeg bestemte meg for å prøve jeg også, for noe måtte jo være feil med oppskriften, eller kanskje bakerne? Oppskriften var veldig enkel, og jeg var spent når første brett ble satt inn i ovnen, tror aldri jeg har fulgt så godt med under steking noen gang! Men det ble ikke så veldig spennende egentlig, for makronene oppførte seg helt eksemplarisk. Ingenting fløt utover, alle holdt pent på fasongen og ble gyldne og fine etter akkurat passe tid. Neste brett likedan. Så jenter, jeg vet ikke hva som ble feil hos dere, Kenwood hadde jeg heller ikke.

Og her kommer oppskriften, hvis noen tør ta sjansen...

Havremakroner, ca. 30-35 stk.
200 gram smør
200 gram sukker
2 egg
200 gram havregryn
240 gram hvetemel
2 ts bakepulver

Pisk romtemperert smør og sukker sammen til det blir lyst og luftig. Tilsett eggene og bland godt. Tilsett det tørre og bland godt igjen. Legg deigklumper på størrelse med 1 ss på bakepapirdekkede stekeplater, med litt mellomrom, og stek ved 200 grader til de har fått en fin, gylden farge. For meg tok det 10-12 minutter. (Jeg rullet forresten deigen til små baller i hendene som jeg trykket litt flate på toppen før steking i stedet for å legge deigen rett på plata.)



2 kommentarer:

  1. Riktig så flotte å se på disse. Du er nok flink på kjøkkenet du Trine. Den Tacopizzaen under ser så god ut også.
    Adventsklem fra meg

    SvarSlett