onsdag 22. desember 2010

Sarah Bernhard

Å å å, disse kakene er farlig gode! Jeg har bare laget det en gang før, til jul for 2 år siden, og spiste meg helt kvalm hver gang jeg smakte på de. Jeg har ikke tatt meg bryet med å lage bunnene selv, for jeg synes det er veldig godt med ferdig kransekakemasse, og dessuten har jeg ikke skikkelig kvern til å male mandlene med. Jeg legger inn oppskrift på hjemmelagde bunner allikevel, i tilfelle noen er litt mer arbeidssomme enn meg.
Det finnes (minst) to ulike varianter av fyllet; en trøffelkrem og en smørkrem. Jeg lagde med trøffelkrem sist, og det smakte nydelig. I år ville jeg gjerne smake på smørkremen, men jeg kunne ikke gå glipp av den deilige trøffelkremen heller, så da lagde jeg halvparten med trøffelkrem og halvparten med smørkrem.


Sarah Bernhard med trøffelkrem, ca. 25 stk.

Bunner:
1 pakke ferdig kransekakemasse fra Odense, 500 gram

Kjevle ut kransekakemassen til ca.1 cm tykkelse. Stikk ut passe store sirkler med et glass e.l. og legg dem på en bakeplate. Stek ved 210 °C i ca. 7 minutter. Kransekakeplettene skal kun ha en "stekeskorpe". Avkjøl på rist.

Trøffelkrem:
3 dl kremfløte
100 g kokesjokolade

Kok opp fløte og tilsett grovhakket sjokolade. Dra kjelen av plata og rør i fløten til sjokoladen er helt smeltet. Sett sjokoladefløten i kjøleskap noen timer (helst til dagen etter).
Pisk opp sjokoladekremen, som om du skulle pisket kremfløte til bløtkake. Bruk en kniv og stryk opp kremen på kransekakeplettene som spisse, lave hatter. Alternativt kan kremen sprøytes på med sprøytepose. Sett kakene i fryseren i ca. 30 minutter (eller mer).

Sjokoladeglasur:
200 g smeltet kokesjokolade
(4 ss kokosfett/delfiafett)
 
Smelt sjokolade over vannbad, eller vær litt dristig og smelt den i mikroen, og tilsett litt evt. kokosfett for å gjøre sjokoladen tynnere. Avkjøl noe. Dypp kakene raskt i glasuren og sett dem tilbake i fryseren til sjokoladen er helt stivnet. (Jeg synes det ble bare klin med den dyppingen så jeg brukte en kniv og strøk glasuren så godt jeg kunne rundt hele kremtoppen.)

Når glasuren er helt stiv overføres kakene til en plastboks med bakepapir i mellom lagene og plasseres i fryseren for oppbevaring. De tines veldig raskt så man tar bare frem kakene rett før servering.


Sarah Bernhard med smørkrem, ca. 30 stk.

Bunnen:
400 g mandler
400 g melis
4 eggehviter

Mal mandlene på mandelkvern og bland i melisen. Bland i eggehvitene, de trenger ikke stivpiskes på forhånd. Sett kakene med teskje på bakepapirkledd plate. Glatt dem på overflaten og stek dem ved 180 grader i ca. 10 minutter eller til de er gylne. Avkjøles på rist.

Krem:
4 eggeplommer
4 ss kakao
400 g smør
3 dl melis
3 - 4 ts vaniljesukker

Pisk romtemperert smør og melis lyst og luftig. Bland inn eggeplommene. Tilsett kakao og vaniljesukker og bland godt igjen. Man kan også tilsette 2 ts vann helt tilslutt, kremen blir enda luftigere når man pisker inn vannet.

Glasur:
2 plater kokesjokolade
(4 ts kokosfett/delfiafett)

Følg samme fremgangsmåte som i oppskriften med trøffelkrem for påføring av krem og glasur samt oppbevaring. Man kan selvsagt bruke ferdig kransekakemasse til smørkremen også.




Med smørkrem

Med trøffelkrem

Dommen: Trøffelkremen er helt klart best. Den er lett og luftig, akkurat passe sjokoladesmak, man klarer å spise mer enn 1 uten å bli kjempekvalm. Kremen var også enkelst å lage selv om den måtte stå natten over i kjøleskapet og dermed egentlig tar lengst tid. Smørkremen var veldig god, men man må virkelig like smør! Det ble kvalmende etter 1/2 stykke, og det går jo ikke. Utseendemessig er de like, glasuren var like klinete å smøre på uansett krem (mine ble derfor ikke så veldig pene...). På bildene er kakene frosne og det var et vanskelig lys å ta bilder i, men et lite inntrykk får man jo. (De rosa kulene er bare for å skille de ulike kremene.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar