søndag 4. desember 2011

Halvgrove hamburgerbrød, nok en oppskrift

Det er dårlig med førjulsinnlegg fra meg. Vi har ikke begynt med julebaksten ennå, bortsett fra pepperkaker da. Og det var med kjøpedeig fra Ikea, så jeg har ingen fantastisk pepperkakedeigoppskrift å by på i den forbindelse heller. Det er litt begrenset hvor mye julebakst vi spiser her i huset, og vi feirer både jul og nyttår hos andre i familien. Men litt skal vi nok lage; vaniljekjeks og Sara Bernard har blitt faste bidrag fra meg til familiebesøkene.

Dagens oppskrift er dermed også langt fra julete; nemlig hamburgerbrød. Jeg kan visst aldri slutte å lete etter nye hamburgerbrød-oppskrifter. Selv om alle jeg har funnet er gode, prøver jeg ofte nye når jeg finner det. Denne ble anbefalt på Trine matblogg, og det pleier jo å være et kvalitetsstempel. I følge Trine er det det med å elte inn smøret til slutt som gjør det gode resultatet, og jeg har begynt å gjøre det på alle gjærbakster nå. Med stort hell, baksten blir luftig og lett og deigen veldig god å jobbe med. Oppskriften er som nevnt funnet på Trines matblogg, men jeg har gjort den om litt.

Halvgrove hamburgerbrød, 24 stykker
Ingredienser:
5 dl melk
2 dl vann
2 ss sukker
2 ts salt
1 pakke gjær, fersk eller tørrgjær
700 gram hvetemek
300 gram sammalt hvete, fin eller grov
100 gram smør i terninger
1 egg til pensling
sesamfrø

Fremgangsmåte:
Varm melk og vann til fingervarm temperatur og løs opp gjæren i en liten del av væskemengden hvis du bruker fersk gjær. Bruker du tørrgjær blandes det i melet. Hell mel og evt. tørrgjær, sukker og salt i bakebollen, holdt igjen litt av hvetemelet. Tilsett melk- og vannblandingen samt gjærblandingen hvis du bruker fersk gjær. Elt deigen godt sammen og juster med melet til du får en smidig deig. La deigen eltes ganske kraftig i ca. 10 minutter før du tilsetter smøret i terninger. La deigen elte i ytterligere 5-10 minutter. Dekk til med plast og la deigen heve i ca. 1 time.

Ha deigen ut på bakebordet og del den i 24 emner. Trill runde boller som du trykker flate med hånden. Legg på stekebrett og kle med plast. La de etterheve i 45 minutter. Har de blitt før høye etter heving kan de presses litt forsiktig ned igjen. Før steking pensles de med sammenpisket egg og strøs med sesamfrø.

Stek midt i ovnen på 225 grader i ca. 12 minutter. Avkjøles på rist.


Hmm, bildet vil visst ikke komme inn riktig vei...


Hamburgerbrødene er fine å fryse, pass da på at de er helt avkjølt før de pakkes i poser og fryses.

Deigen kan også brukes til grove rundstykker, pølsebrød eller fylles med for eksempel ost og skinke til pizzasnurrer eller pizzahorn.

2 kommentarer:

  1. Denne oppskriften var midt i blinken for hamburgerbrød. Akkurat hva jeg letet etter. Takk.

    SvarSlett
  2. Så bra at du fant noe du likte :)

    SvarSlett