mandag 19. desember 2011

Pepperkakemuffins

Disse muffinsene har jeg gledet meg til å lage og smake på. Jeg var ikke helt sikker på om jeg hadde sett oppskrift på slike muffins noe sted eller om det bare var noe jeg innbilte meg at ville smake godt, men litt googling ga meg endel oppskrifter å velge i. Jeg blandet litt her og litt der og endte opp med denne oppskriften:

Pepperkakemuffins, ca. 15 stk (i små former, men med topp)
Ingredienser:
3 egg
1 dl brun farin
1 dl sukker
1 ts vaniljesukker
5 dl mel
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1 ts kardemomme
1 ts malt nellik
1/2 ts ingefær
1/2 ts malt muskatnøtt
100 g smør, smeltet
Skallet av 2 klementiner
Saften av 2 klementiner
Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 200 grader, og legg små muffinsformer i muffinsbrett.

Smelt smør og la det avkjøles litt. Rør sammen egg og sukker til en luftig eggedosis. Riv skallet på klementinene og ha det i eggedosisen. Tilsett klementinsaften og bland sammen.
Bland de tørre ingrediensene sammen, og ha det i røra vekselsvis med smøret. Bland røra sammen til en klumpefri røre. 

Tilsett en toppet spiseskje røre i hver muffinsform. Det blir da middels store muffins med en stor topp på. Ønsker man muffins med flat topp må man enten bruke større former eller tilsette mindre røre i hver form.

Stek muffinsene midt i ovnen i ca. 13-15 minutter. Avkjøl på rist.




Når muffinsene er kalde kan de pyntes med en enkel melisglasur og nonstop, akkurat som man ville pyntet pepperkaker. Men enda bedre er en frisk osteglasur.

Osteglasur med klementinsmak
125 gram kremost med mandarin/ananas-smak
75 gram smør
200 gram melis
2 ts vaniljesukker
revet skall fra en klementin
1 ss klementinsaft

La ost og smør få romtemperatur. Riv skallet på klementinen og press ut litt saft. Bland alle ingrediensene sammen til en glatt og klumpefri glasur.
Bruk en kniv og smør et tykt lag glasur på hver muffinstopp. Du kan også bruke en sprøytepose, men siden muffinsene mine hadde så høy topp ble det litt voldsomt med sprøytet-på-glasur oppå der igjen.



I tillegg til osteglasuren strødde jeg litt knust pepperkake på toppen.

Deilige julete muffins som passet perfekt til dagens julelunsj på jobben. Det kunne vært litt sterkere kryddersmak på selve muffinsen, mens glasuren var akkurat passe syrlig.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar