onsdag 14. desember 2011

Vaniljekjeks

Denne oppskriften har jeg fått av min studievenninne Kristine fra Harstad, og kjeksene bakes kun til jul. De er litt harde, med en deilig vaniljesmak, kanskje litt karamellaktig smak også. De kan smøres med sjokolade på toppen eller være som de er. Her er innlegget jeg lagde i fjor, jeg hadde helt glemt at liksom-trønderen var sååå glad i dem.

Vaniljekjeks, ca. 30 stk

150 gram mykt smør
70 gram sukker
1 dl lys sirup
2 ss vaniljesukker
250 gram mel
1-2 plater kokesjokolade til pynting

Rør smør og sukker hvitt. Ha i sirup og bland sammen. Bland deretter inn det tørre og form deigen til en pølse som legges ca. 30 minutter i kjøleskapet.

Del deigrullen i ca. 30 biter som hver rulles til små kuler. Legg kulene på bakepapirkledde stekebrett og trykk de litt flate med hånden. Man kan også skjære skiver på ca. 0,5 cm tykke, men jeg får de ikke så jevne at jeg synes det blir pent. De flyter svært lite utover så de kan legges ganske tett.

Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca. 10 minutter, til de er svakt gyldne. Legg de over på rist for å avkjøles.

Når kjeksene er helt kalde smeltes sjokoladen i vannbad eller i mikroen. Bruk en teskje og bre smeltet sjokolade over kjeksene, pynt evt. med litt smeltet hvit sjokolade også eller noen sjokoladefigurer. Sett de i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet igjen, og overfør de deretter til en tettsluttet kakeboks. Oppbevar gjerne boksen kjølig.

Det ble et tykt lag med sjokolade på i år, jeg hadde
smeltet litt vel mye sjokolade...

Fikk god hjelp av storebror og lillesøster til å plasser hjerter

Lillesøster ville gjerne ha 3 hjerter på hver kjeks,
og helst alle hjertene plassert på kanten

3 kommentarer:

  1. Om nom nom. Disse er så fantastisk gode. Jeg elsker deg kona mi :)

    SvarSlett
  2. Jeg bakte de igår faktisk. Rullet til pølser og skar rett av denne gangen, da ble de ganske tykke og mykere enn de tynne. Prøvde også melis i sjokoladen. Jeg tror vel som alltid dine smaker best! :)
    Lillesøster

    SvarSlett
  3. Anne-Mari: Skiver blir sikkert litt mykere ja. Men jeg tror ikke dine smaker så annerledes enn mine altså, helt sikkert like gode!
    Min kjære mann: Du vet at det egentlig er JULE-kaker? Hva skal du gjøre når det er helt tomt til jul fordi du sniker i kjøleskapet hver kveld?

    SvarSlett