onsdag 11. januar 2012

Luftige italienske baguetter

Det er ofte godt med litt brødmat ved siden av ulike middagsretter. Jeg prøver å ha noe gjærbakst (for eksempel rundstykker, pitabrød eller hvitløksbaguetter) i fryseren så det bare er å tine og varme før middagen. Nå ville jeg prøve å bake baguetter igjen, siden de forrige ble så gode. Denne gangen brukte jeg en oppskrift med langtidsheving i håp om enda luftigere baguetter.

Oppskriften fant jeg hos Marias Salt og Søtt. Hun forteller at de egentlig heter stecca, som betyr pinne på italiensk. Bildene hennes viste iallefall noen veldig luftige baguetter, nettopp det jeg var ute etter.

Disse baguettene er ikke noe man kan bråbestemme seg for å lage siden deigen skal stå å heve i 12-18 timer først, og så 2 timer etterheving. Men det er svært lite arbeid med deigen; man bare rører kjapt sammen alle ingrediensene og glemmer deretter hele greia til dagen etterpå. Jeg må imidlertid innrømme at det ikke var så lett å få til utformingen på baguettene. Jeg slet voldsomt med å få delt opp deigen og overført deigemnene til stekebrettet. Jeg var faktisk på nippet til å kaste hele greia, for det ble et salig styr og klin. Men jeg fikk nå deigen over på stekebrettet til slutt, i 4 svært ulike lengder, og selv om det så helt forferdelig ut tenkte jeg at jeg kunne nå steke elendigheten og se hvordan det ble til slutt. Og det var jammen meg godt at jeg gjorde, for inni ovnen forvandlet klisset seg til luftige, saftige og smaksfulle baguetter. De var fortsatt ikke særlig pene, men hva gjør vel det? Det er ikke alltid at utseende på maten spiller noen rolle selv om de fleste nok setter størst pris på mat som ser innbydende ut.

Her er oppskriften:

Luftige, italienske baguetter, 4 stk (mellomstore)
400 gram hvetemel
1/2 ts salt
3/4 ts sukker
1/4 ts tørrgjær
350 gram vann, som tilsvarer ca 3 1/2 dl
olivenolje
flaksalt

Bland hvetemel, salt, sukker og gjær i en bolle. Tilsett vannet og rør det kjapt sammen med en sleiv. Strø litt mel over deigen, dekk bollen med plast og la deigen heve i romtemperatur i 12-18 timer.

Ha rikelig med mel utover bakebordet og utover et kjøkkenhåndkle. "Spa" deigen ut av bollen og ned på bakebordet. Bruk en slikkepott eller lignende og brett deigen 2-3 ganger over seg selv før du får den over på det melete kjøkkenhåndkle. Der former du den til en slags avlang/rektangulær klump. Pensle overflaten med litt olivenolje og strø på flaksalt. Legg resten av håndkleet innover deigen slik at den er mest mulig tildekket. La deigen heve i ca. 2 timer til.

Så langt alt vel...Deigen klar for
heving nr. 2

Litt før det har gått 2 timer settes ovnen på 250 grader. Smør et stekebrett eller kle det med bakepapir. Del deigen i 4 like deler med en deigskrape eller lignende. Det var her jeg begynte å slite. Jeg fikk ikke delt deigen skikkelig, den bare fløt sammen igjen. Og når jeg prøvde å hjelpe til med fingrene klistret deigen seg fast på hendene mine. Jeg måtte bare skrape sammen litt og litt deig til det ble 4 deler og fordele det utover brettet så godt jeg kunne. Men teoretisk sett er det bare å dele deigen...

Ta hver del over på stekebrettet, la de ligge med litt mellomrom, og dra deigen ut i hele brettets lengde. Pensle igjen med olje og strø over flaksalt før baguettene stekes midt i ovnen i 15-25 minutter. Avkjøles på rist.


Ærremulig! Det blir visst bilde på bilde av rare bake-fasonger
hos meg for tiden. 4 baguetter, kun 1 som ser bra ut...

Men innsiden, og ikke minst smaken, er det ikke noe i veien med!
Fantastisk luftig og saftig på en gang.

Server baguettene som tilbehør til en god suppe, med godt pålegg eller for eksempel sammen med aioli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar