tirsdag 22. mai 2012

Lyst italiensk brød

Å, for et deilig brød dette var! En fantastisk sprø skorpe, frembrakt av dusjing av overflaten en rekke ganger under steking samt heving under fuktig klede. Oppskriften fant jeg hos bloggeren Kjersti, og jeg gjorde noen få endringer.

Det var litt vanskelig å skjære pene skiver av brødet siden det ble såpass tykt på midten, så neste gang tror jeg at jeg skal lage to mindre brød.

Lyst, italiensk brød, 1 stort eller 2 små.
Ingredienser:
5 dl lunkent vann
1 pk fersk gjær eller 1 pose tørrgjær
1 ss brunt sukker
1 ts salt
2 ss god olivenolje
ca 12,5 dl hvetemel
1 eggehvite + sesamfrø

Fremgangsmåte:
Løs opp gjær i litt av væsken. Hvis du bruker tørrgjær blander du gjæren i mesteparten av melet. Bland sammen alt unntatt eggehvite og sesamfrø i en kjøkkenmaskin, og la maskinen elte deigen i ca. 10 minutter til du har en seig og litt klissete deig.

Sett deigen til heving i 1,5-2 timer. Ha deigen ut på melkledd bakebord, og kna den lett sammen. Form deigen først til en tykk pølse, brett hver ende innunder deigen slik at du får en litt avlang ball. Legg deigen over på et melet bakepapir, og legg så et fuktig klede over deigen. Kledet må være ganske lett for ikke å tynge ned deigen under etterhevingen på ca. 30 minutter.

Sett stekeovnen på 225 grader mot slutten av hevetiden. Ta kledet forsiktig vekk og pensle overflaten med lett sammenpisket eggehvite. Strø over sesamfrø, og skjær tre grunne snitt på tvers av brødet.
Spray så overflaten med vann før brødet settes inn i ovnen, nederste rille. Etter 5 minutter åpner du ovnsdøra og sprayer overflaten igjen med vann. Stek videre i 5 minutter og gjenta sprayingen. Nye 5 minutter og ny spraying. Totalt 3 slike sprayinger må gjøres før brødet stekes i fred i 40 minutter. Jeg hadde ikke en spruteflaske tilgjengelig og dermed måtte jeg pensle overflaten med vann fremfor å sprute. Jeg tror spruting er å anbefale...

Avkjøl brødet på rist, uten noe klede over for å beholde den gode, sprøe skorpen. Server brødet som tilbehør til en god suppe eller gryte, eller med noe godt pålegg på.



1 kommentar:

  1. Mmmm, det så skikkelig godt ut! Eggehviten gjorde brødet enda penere:) Takk for link:)

    SvarSlett