søndag 20. mai 2012

Kanelsnurrekake, eller en minimalistisk prinsessekake

Gjærbakst er snadder, og kanelsnurrer er superpopulært i vår familie. Sist gang jeg lagde kanelsnurrer tok jeg litt av deigen og lagde en hel snurrekake; en vaniljekremfri versjon av prinsessekake.

Jeg brukte min vanlige gjærdeigoppskrift, og lagde snurrekaken av 1/3 av deigen.
Smør en springform på 26 cm. Kjevle ut en stor leiv, ca. 20x35 cm stor. Smør den med smeltet smør og strø på godt med sukker og kanel. Rull leiven tett sammen og skjær den i ca. 3-4 cm tykke skiver, totalt ca. 10 skiver. Legg en skive med snittflaten ned i midten av formen og de andre skivene rundt denne. (Jeg lagde ikke en egen bunn av ren deig først, men det kunne det med fordel ha vært så ikke bunnen blir så klissete av sukker/smør/kanel-blandingen.) De trenger ikke ligge tett for skivene hever seg sammen og lager en tett kake. Dekk formen med plast, og sett kaka til heving på et lunt sted i ca. 40 minutter.

Pensle kaken med sammenpisket egg, og stek den nederst i ovnen på 200 grader i ca. 30-40 minutter. Dekk gjerne formen med et bakepapir mot slutten av steketiden så ikke overflaten blir alt for mørk. Jeg gjorde ikke det, og fikk en litt for hard og mørk stekeskorpe. Det kan hende at bunnen virker litt for rå og klissete når kaken tas ut av formen. Jeg stekte derfor kaka 5 minutter til uten form, opp ned på en rist.

Hvis du ikke har stekt kaka uten form helt på slutten kan du avkjøl kaka litt i formen før du tar den ut og avkjøler den helt på rist.

Pynt den gjerne med masse melisglasur før servering.

Overdådig ringling av melisglasur...

Skjær rause stykker av denne deilige kaken.


Av resten av deigen lagde jeg vanlige kanelsnurrer/skillingsboller. Disse stekte jeg på 225 grader i ca. 12 minutter (10-15 minutter).


Både kaken og kanelsnurrene kan fint fryses, men da helst uten melisglasur.

1 kommentar:

  1. Dette så utrolig godt ut.

    Veldig hyggelig å se deg tilbake på bloggen igjen også. :0)

    SvarSlett