mandag 1. mars 2010

Det kan bli for mye hvitløk, visstnok

For et par uker siden sto det "Kyllingburger med salat, tomatsalsa og hjemmelagde hamburgerbrød" på ukesplanen vår. Siden lille snuppa vår var syk hele uka, og jeg hadde minimalt med tid til å lage ukjent mat som krevde litt forberedelse, ble det utsatt til forrige uke.
Jeg plukket fram oppskriften og leste igjennom igjen, litt nøyere enn når jeg skrev handleliste fant jeg ut. Kyllinglår ble derfor byttet ut med kyllingkjøttdeig, og sjalottløk ble byttet ut med vanlig gul løk, resten var ok. Og igjen stusset jeg på innholdet av hvitløk i salsaen; 12 fedd! Jaja, det skal jo koke en stund, tenkte jeg, men når jeg hadde kuttet opp 6 fedd fant jeg ut at det fikk holde.
Jeg lagde ferdig resten av maten, tinte hamburgerbrødene jeg hadde laget for noen uker siden, og vi satt oss ned for å nyte maten. Da slo det meg; kanskje det var en liten skrivefeil i oppskriften, kanskje 12 fedd egentlig skulle være 1-2 fedd? Liksom-trønderen var lur nok til å innrømme med en gang at han ikke likte salsaen, jeg spiste ganske mye før jeg måtte tilstå at det smakte ganske skarpt... Dessuten ble det for sterk løksmak i burgerne med vanlig løk, det anbefales ikke å bytte ut sjalottløken. Det som derimot anbefales er ovnsstekte poteter til, veldig godt og veldig enkelt.


Ovnsstekte poteter
Passende antall poteter til antall mennesker som skal spise; store poteter er best
God olje
Salt, pepper, timian eller andre krydderurter, Chili explotion er også godt på.

Skrubb potetene, ikke skrell dem. Del dem i 4 båter, legg dem over i ildfast form. Hell en god skvett olje over, samt salt, pepper og annet krydder. Bland godt med fingrene eller et par skjeer. Stekes ved 225 grader til de er møre, ca. 30-40 minutter. Vend litt på potetene under steketiden så de ikke setter seg fast i bunnen.


Kyllingburger
600 gram kyllinglår (jeg brukte kyllingkjøttdeig)
1 egg
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1/4 rød chili
salt og kvernet svart pepper

Kvern kyllinglåret sammen med løk, hvitløk og chili. Alternativt finhakkes chili, finhakkes eller rives løk og hvitløk og blandes inn i kyllingkjøttdeigen.
Bland inn egg, salt og pepper, sørg for å få en jevn blanding. Form til 4 burgere, 1-2 cm tykke. Brun burgerne i stekepanne og etterstek i stekeovnen ved 200 grader i ca. 4 minutter.
Du kan også skru ned varmen på stekepannen, hell over bittelitt vann, legg på lokk og la de dampe seg ferdige, i ca. 4 minutter det også

Tomatsalsa
1 dl mild olivenolje
1 sjalottløk
1-2 fedd hvitløk (altså ikke 12...)
1 boks hermetiske tomater
1 ss tomatpurè
1 ts sukker
1/2 rød chili
salt og pepper

Finhakk løk og hvitløk, kutt chilien i 2-3 biter. Varm opp oljen, og ha i løk og hvitløk, surr dette mykt. Tilsett tomatpurè og sukker og stek i 1 minutt mens du rører godt slik at råsmaken forsvinner. Tilsett hakkede tomater og grovdelt chili.
La salsaen småkoke til den tykner, og smak til med salt og pepper. Ta ut chilibitene før servering.

Server burgeren med grove hamburgerbrød, masse deilig salat, skivede tomater og annet godt tilbehør.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar