mandag 1. mars 2010

Matinspirasjon

Jeg er veldig glad i å lese kokebøker. Jeg har flere hyllemetre med bøker som jeg koser meg med titt og ofte; noen favoritter er bøkene til Jamie Oliver, Nigella Lawson, Tina Nordström og Andreas Viestad. (Merkelig nok prøver jeg sjelden å lage mat fra disse bøkene.)
Jeg leser gjerne matblader også, plukker alltid med meg gratisbladene til Coop Mega og ICA f.eks.
Venner og kjente er også gode inspirasjonskilder på matfronten; det er ikke få ganger jeg har dratt hjem fra besøk hos noen med en nedskrevet oppskrift i veska. Mange oppskrifter blir spredt nærmest landet rundt etter vellykkede middagsselskaper hos gode venner; jeg har en oppskrift på en knallgod mangokylling som jeg tror er distribuert til halve Norges befolkning etterhvert!

På nettet finnes det nå ett hav av gode matsider. Jeg bruker ofte Matprat eller Det søte liv, i tillegg til en rekke blogger. Men akkurat nå er favoritten Foreldreportalen. Et forum med mange matglade og kunnskapsrike mennesker! Der har jeg blant annet funnet en oppskrift på det som påstås å være verdens beste foccacia. Nå har jeg ikke spist så veldig mange forskjellige utgaver av dette italienske brødet, så om det verdens beste kan jeg ikke uttale meg om, men at det var godt er iallefall sant!


Og oppskriften følger her:

Foccacia, i langpanne ca. 30 x 40 cm

14 dl hvetemel (jeg trengte litt mer)
Ca. 8-9 dl fingervarmt vann
50 gram fersk gjær eller 1 pose tørrgjær
1 ss salt
Masse olivenolje av god kvalitet, jeg brukte totalt 3.5 dl (2 dl i selve deigen, 0.75 dl under deigen i langpanna og 0.75 dl over deigen i langpanna)

Ha mel og tørrgjær i bakebollen (bruker du fersk gjær skal den løses opp i vannet), tilsett vann og olje. Elt deigen godt i bollen, den kan ikke knas på bordet. Deigen skal være veldig løs og klissete, som tykk grøt omtrent. (Jeg fikk en veldig løs deig med 14 dl, som tynn suppe omtrent, så jeg tilsatte ca. 1.5 dl mer mel.)
Dekk bollen med plast og la deigen heve i 1-2 timer, gjerne lengre.
Hell ca. 1 dl olivenolje i bunnen av langpanna og fordel det utover bunn og sider. Spa den ferdig hevede deigen over i panna, hell olje i hendene dine og trykk deigen utover til den dekker panna. Lag groper i deigen med fingrene, der oljen vil samle seg. Det ser ut som om du har brukt alt for mye olje, men det er all den oljen som gjør brødet så fantastisk godt!
Strø over flaksalt og stikk små rosmarinkvister inn i deigen her og der. La deigen hvile i panna ca. 20 minutter.
Stekes på 200 grader i ca. 30 minutter. Dekk evt. til toppen med bakepapir hvis det blir for brunt før det er gjennomstekt.
Når brødet er litt avkjølt bør det tas ut av langpanna og legges opp ned på rist slik at det tørker inn litt på undersiden, dvs at mer av oljen trekker inn.
Skjær brødet i firkanter og server!
NB! Brødet bør fryses hvis man ikke spiser opp alt med en gang, det er best når det er ferskt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar