torsdag 25. mars 2010

Laksefileter med foliebakte grønnsaker

Tirsdagens rett skulle etter planen være laksepakker med grønnsaker. Jeg hadde ikke nok folie til å lage flere enkeltpakker, så da ble det heller laksefileter stekt i form med en stor grønnsakspakke til.
Laksen var kjøpt fersk på Rema1000, et produkt fra "Under hundrelappen"-kampanjen. 4 flotte fiskestykker til kr 38,90, det er ikke verst!

Inspirasjonen til denne retten var også en Grete Roede-oppskrift, men når jeg ser hvor langt unna orginaloppskriften jeg var i forrige innlegg, tror jeg at jeg dropper å legge den inn denne gangen.

Oppskrift, Trines versjon
Dette var passe mat til 2 voksne og 1 småspist 4-åring.

Til laksen:
4 laksefileter, á 125 gram
2 ss meierismør
1/2 sitron i skiver
2 middels store gulrøtter i staver
1 cm fersk ingefær i skiver
Salt, pepper, hvitløkspepper, Chili Explotion

Legg gulrøtter, sitron, ingefær og smør i bunnen av en ildfast form. Legg fiskestykkene oppå grønnsakene og ha på krydder. Settes inn i ovnen, 220 grader i ca. 15-20 minutter. Vi liker fisken helt gjennomstekt, sikkert for mye stekt for andre, men jeg lar den stå minst 25 minutter.

Grønnsakspakke:
2 middels store gulrøtter, kuttet i staver
1/2 sitron i skiver
Et par never sukkererter, delt i 2
En neve cherrytomater
1 rød paprika, kuttet i strimler
1 cm fersk ingefær i skiver
2 ts meierismør
3 ss lett creme fraische
Salt, pepper, hvitløkspepper, Chili Explotion

Ta et passende stykke folie og brett i to. Legg smør i bunnen, fordel grønnsakene over. Ha creme fraische og krydder på toppen. Pakk sammen til en tett pakke. La steke sammen med fisken de siste 10 minuttene. Da får du grønnsaker som er varme, men fortsatt crispy.

Server fisk og grønnsaker sammen med kokte poteter eller ris. Vi brukte kokte poteter denne gangen, i tillegg til en sitron- og hvitvinsaus fra Knorr.
Orginaloppskriften inneholdt også fersk chili, men siden det skulle være litt barnevennlig droppet jeg det. Hvis man lager fisken i enkeltpakker er det sikkert veldig godt med chili i de voksne sine pakker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar