søndag 21. mars 2010

Fusion food

”Fusion food” kalles det når ingredienser og teknikker fra ulike verdensdeler flettes sammen i samme rett. Jeg fikk litt følelsen av en slik sammenblanding når jeg prøvde ut en ny oppskrift igjen forrige uke. Retten het "Gjærkake med fyll", ikke et særlig delikat navn i grunnen, men det medfølgende bildet virket oppløftende. Etter å ha lest oppskriften satt jeg igjen med inntrykket av at dette ble en blanding av pizza, pai og omelett, altså fusjonsmat.

Gjærkake med fyll

Deigen:
50 g smør
1 ¼ dl melk
15 g gjær (jeg brukte en pose med tørrgjær)
4 dl hvetemel
1 egg
¼ ts salt

Smelt smøret i en kasserolle. Ha i melken og la det bli fingervarmt. Løs opp gjær i melken, bland alle ingrediensene og la deigen stå til heving under klede i mens du lager fyllet. Deigen skal være løs, men ikke klissete. Pass på så du ikke har i for mye mel.

Fyll
1 neve pinjekjerner
1 løk
2 hvitløksfedd
1 rød paprika
250 g ost (gjerne en blanding av norvegia, mozarella og parmesan)
2,5 dl matfløte
4 eggeplommer
½ ts salt
200g kokt skinke
2 never frisk basilikum, persille og gressløk
4 eggehviter
olivenolje
salt og pepper

Sett stekeovnen på 200 grader. Begynn med fyllet. Rist pinjekjernene i en tørr stekepanne i noen minutter. Når de har fått en fin og gyllen farge heller du dem over på en asjett.

Hakk løk og hvitløken. Fres det blankt og mykt på middels varme i litt olivenolje. Det tar 8-10 min. Pass på at løken ikke tar farge. Skjær paprikaen i små biter og ha det i pannen de siste 4 min.

Riv osten. Pisk sammen fløten eggeplommene og saltet. Tilsett løk og paprikablandingen og osten. Hakk krydderurtene og ha det i fløteblandingen sammen med pinjekjerner. Skjær skinke i små terninger. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig i fløteblandingen med en slikkepott eller skje.

Kle en kakeform 24 cm i diameter med deigen, 5 cm oppover kanten. Legg skinken i bunnen og hell resten av fyllet over. Stekes på nederste rille på 200 grader i ca 40 min. La kaken hvile i 5-10 min etter at den er ferdig stekt. Legg gjerne et klede over slik at den holder seg varm.

Server med en enkel salat og hvitløksdressing.

Før og etter steking:



Jeg er litt usikker på hva jeg synes om retten. Det var ikke noe pizzaaktig over det til tross for gjærbunnen. Det var mye mer likt pai og omelett, og det å skille eggene slik at man får en flott, høy kake var vellykket. Totalt sett var det hele allikevel ganske smakløst. Liksom-trønderens kommentar etter første bit var at det ikke gjorde noe om jeg ikke lagde det flere ganger, men jeg tror retten har potensiale til å bli mye bedre. Med litt lenger heving av deigen og et mer smaksrikt fyll enn ost og skinke kan det bli et godt alternativ til vanlig pai. Tenker jeg prøver meg på en tacovariant en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar