onsdag 16. juni 2010

Tidligere hekleprosjekter

For noen år siden fikk jeg og mamma helt dilla på å hekle sjal. Det var en veldig enkel oppskrift med bare luftmasker og staver som dannet små firkanter, og det gikk fort å få ferdig et sjal. Jeg pyntet noen av dem med heklede blomster, men stort sett holdt vi oss til oppskriften.
Etter ørten slike enkle sjal gikk vi over til en litt mer avansert oppskrift; fortsatt bare staver og luftmasker, men nå dannet de vifter. Jeg ga meg etter ett slikt sjal, det var litt mer jobb å følge den oppskriften. Eller, jeg begynte på ett til, i pusete mohair, men det ble helt håpløst å få til når det begynte å bli litt størrelse på viftene. Hvis lillesøster begynner å leke med dukker kan hun få det til dukkesjal.
Dette var før man fant hekleoppskrifter på nett, så jeg har ikke lenger tilgang til oppskriftene, men det enkle sjalet av firkanter tror jeg at jeg hadde klart å få til nå allikevel. Noe med 1 stav, 3 luftmasker og 1 stav pr. firkant, og snu med 6 luftmasker. (Ikke at jeg har tenkt å prøve; det holder med de 4 sjalene jeg har beholdt selv.)

Disse er laget av tykt ullgarn og stor heklenål.

Disse er også laget av ullgarn, men tynnere type. Fortsatt ganske stor heklenål.

Dette er heklet i bomull, Muskat tror jeg. Stor heklenål.

Jeg har også endel sjal jeg har kjøpt. Dette er en av favorittene, nydelig med den blondekanten rundt og i en skjønn, lys blågrønn farge.


2 kommentarer:

  1. Hei på deg!
    Første gang jeg titter inn her, det var en hyggelig blogg å besøke, så jeg kommer sikkert tilbake igjen! Flotte sjal, det er gøy å hekle! Veldig fine orkideer du har! Jeg får de ikke til jeg, akkurat nå har jeg fire stk med bare blader. De er ikke så veldig fine da....
    Hilsen fra Ellen

    SvarSlett
  2. Så hyggelig sagt :)
    Har vært og kikket inne hos deg også, du skriver så fint om familien din.
    Hilsen Trine

    SvarSlett