tirsdag 29. juni 2010

Ett par enkle paier

Pai er en veldig grei måte å variere mat på. Det meste av grønnsaker er godt i en pai, og det kan byttes ut og tilsettes alt mulig for å tilpasse smak og behag. Jeg synes det blir best når jeg lager paibunnen selv, av bare smør, mel og vann, men ferdiglaget paibunn fra Nå! er et helt greit alternativ på travle dager. Jeg er ikke like begeistret for paibunn laget av frosne butterdeigplater, det blir litt feil konsistens på en måte. De pakkene fra Maizena er helt ok, men siden man allikevel må kna deigen sammen kan man like godt lage alt fra bunnen av. Tacopai har jeg lagt ut oppskrift på før, og det er vel egentlig den eneste paien som liksom-trønderen har godkjent. Selv synes jeg egentlig det enkleste er det beste; en helt vanlig ost- og skinke-pai.

I helgen som var skulle min ferskeste niese døpes, og jeg skulle bidra til koldtbordet med to paier og marinerte scampi. Jeg lagde en pai med bacon, vårløk og tomater og en med ost og skinke. Bunn og eggestand var lik på begge, men fyllet ellers varierte litt.

Pai med ost og skinke
Bunn:
125 gram smør eller margarin
3 dl hvetemel
3 ss kaldt vann

Fyll:
150-200 gram kokt skinke, evt. røkt skinke
3 dl revet ost med god smak, f eks Jarlsberg eller Vellagret Norvegia
(En liten purre, forstekt eller forvellet)
3 egg
3 dl melk eller matfløte
Salt og pepper

Ha hvetemel i en bolle. Tilsett kjøleskapskaldt smør i terninger. Arbeid mel og smør raskt sammen til en smuldrete deig. Tilsett vann for å binde alt sammen til en fast deig.
Trykk deigen ut i en paiform eller springform, prikk med gaffel, sett kaldt i 10-15 min.
Legg skinke og ost (og evt. purre) oppå paibunnen. Visp sammen egg, melk/fløte, salt og litt pepper. Hell forsiktig over fyllet.
Stekes nederst i ovnen, på 200 grader i 45 minutter.
Serveres lunken med en blandet salat til.

Forslag til annet fyll:
Bruker alltid ost, egg og melk/fløte. I tillegg:
  • Bacon stekt i småbiter sammen med hakket vårløk. Tomat i skiver på toppen. Kan også blande inn små terninger av rød paprika og stekt champinjong. Krydres litt ekstra med basilikum.
  • Forvellede brokkolibuketter, stekte champinjongskiver, babyasparges, mais, tomatskiver og basilikum.
  • Strimler av røkelaks. Drypp litt sitronsaft over før servering.
  • Stekt kjøttdeig krydret med basilikum, timian og oregano, finhakket hvitløk og sjalottløk, samt tomatpure og litt sukker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar