torsdag 11. august 2011

Coleslaw

Jeg har ikke laget coleslaw før, bare kjøpt ferdig eller smakt ute på restaurant, og må innrømme at jeg ikke helt kjenner forskjellen på det og italiensk salat... Men har lagt merke til at mange har det som tilbehør nå i grillsesongen, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lage det selv og kjenne om det da er noe annet enn påleggssalat.

Det finnes uendelig mange oppskrifter, fra helt enkle "ta kål og gulrot og bland med rømme og majones" til "bland kål, gulrot og salt, masser grønnsakene i 5 timer mens du står på hodet og synger Ja, vi elsker" (ok, ikke så ille, men noen oppskrifter er veldig omstendelige). Jeg har blandet litt fra ulike oppskrifter, og endte til slutt opp med en oppskrift som er litt omstendelig med tanke på ingredienser, men med en enkel fremgangsmåte:

Coleslaw, 4 porsjoner (som tilbehør)
Ingredienser:
1/4 hodekål eller annen kål (tilsvarende 300 gram)
1 stor gulrot
1 grønt, syrlig eple
2 ss finhakket sylteagurk

Ingredienser til dressing:
0,5 dl mager kesam (valgt fordi den er proppfull av proteiner, men blir litt rennende og kan gjerne erstattes av rømme eller creme fraiche)
0,5 dl creme fraiche
0,5 dl majones
1 ts sukker
1 ts eddik (gjerne malteddik om man får tak i det, sitronsaft kan også brukes)
1 ss HP-saus
1/2 ts Colemans sennepspulver
salt og pepper

Fremgangsmåte:
Skrell gulrøtter og eple. Riv dem grovt på rivjernet. Finsnitt kålen, gjerne på en mandolin om du har det eller bruk ostehøvel. Finhakk sylteagurken. Bland sammen alle ingrediensene til dressingen og tilsett grønnsakene. Bland godt, og smak til med mer salt, søtt eller syrlig om det trengs.
La salaten stå kjølig en god stund å "sette seg", lag den gjerne kvelden før. Coleslaw kan oppbevares noen dager i kjøleskap, men blir litt mer rennende etterhvert.



Serveres som tilbehør til alle typer grillmat, og er veldig godt til fisk. Vi hadde det til grillet kylling.



Men jeg får fortsatt veldig "italiensk salat"-følelse...Det var riktignok mye friskere på smak, og når jeg fikk helt av endel væske ble det enda friskere. Tror jeg allikevel skal bruke mer majones neste gang og heller risikere en fetere smak. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar