tirsdag 14. juni 2011

Enkle rundstykker med kaldheving

Jeg har fått med meg at "alle" baker no knead brød for tiden, og har veldig lyst til å prøve selv også. Jeg må bare få investert i en jerngryte først. Men prinsippet med kaldheving tiltaler veldig, så jeg tenkte jeg kunne prøve meg på rundstykker i første omgang. Denne oppskriften fant jeg på bloggen Mat på bordet. En kjempefin matblogg! Og sikkert et bra startsted når jeg skal lage mitt første no knead brød også; hun har lagt ut en video med beskrivelse av hvordan man gjør det.

Ferske rundstykker til frokost, som ikke kommer fra en frossen pose, er deilig luksus. Man lager altså en vanlig gjærdeig kvelden før, bruker veldig lite gjær og kald væske. Lurt å begynne litt tidlig på kvelden slik at deigen får minst 12 timer på seg. Dagen etter steker man rundstykkene i en muffinsform, superenkelt!


Rundstykker med kaldheving, 12 stykker

Ingredienser:
500 gram hvetemel
1 1/2 ts salt
1/4 ts tørrgjær
4 dl vann

Fremgangsmåte:
Kvelden før: Bland mel, salt og gjær i en bolle. Tilsett vannet og bland godt til du har en noe klissete deig. Dette kan fint gjøres uten kjøkkenmaskin, bare med en god slikkepott eller sleiv. Dekk deigbollen med plast, og la den stå på kjøkkenbenken natten over.

Dagen etter: Sett ovnen på 220 grader. Strø mel i bunnen av hvert "hull" på muffinsformen. Bruk en stor skje og fordele deigen i "hullene". Spray over med vann, og strø evt. med frø på toppen (f.eks valmuefrø, solsikkekjerner eller havregryn). Stekes i 10-15 minutter, til de er gyldenbrune.

Det ble visst litt forskjellig deigmengde i hver hull

Man ser godt at noen ble litt større enn andre gitt...

Haha, denne ble jo helt misformet. Storebror tinget på denne med en gang.

Avkjøl rundstykkene litt i formen, da blir de lettere å få ut. Bruk evt. en kniv og skjær rundt rundstykkene om nødvendig. Jeg oppdaget når jeg tok rundstykkene ut av formen at de var altfor lite stekt. Jeg måtte steke de videre uten muffinsbrett, på rist, i 6 minutter til.

Nå er de passe stekt.

Ferske rundstykker til søndagsfrokosten, kan det bli bedre?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar