søndag 19. juni 2011

Hjemmelaget majones

Jeg spiser ikke mye majones (lenger...), men hvis jeg gjør det MÅ det være Mills lettmajones. Men en av oppskriftene til søndagens burgertilbehør krevde Hellmans majones, noe jeg ikke klarte å få tak i i de nærmeste butikkene. Jeg bestemte meg derfor for å prøve å lage majones selv; det påstås jo å være så enkelt og så veldig mye bedre enn kjøpemajones.

Jeg ville bare ha en helt enkel utgave, ikke noe smakstilsetninger som for eksempel hvitløk, soltørket tomat eller karri. Jeg brukte derfor bare eggeplommer, sennep, sitronsaft, salt, pepper og olje. Og jeg turte ikke gå for hurtigvarianten denne første gangen, det vil si med stavmikser og all oljen i på en gang. Jeg fant mange oppskrifter på nettet, og brukte litt fra mange.

Her er "min" versjon:

Hjemmelaget majones, ca. 3 dl
Ingredienser:
2 eggeplommer
4 ts sitronsaft
1 ts sennep, Dijon-sennep anbefales
litt salt og pepper
2 dl god olje, men ikke extra virgin olivenolje

Fremgangsmåte:
NB! Alle ingrediensene MÅ ha romtemperatur, spesielt viktig med eggeplommer og olje. Hvis ikke vil du få problemer med at majonesen skiller seg.
Pisk eggeplommene godt sammen, gjerne med elektrisk håndmikser. Bland inn sitronsaft, sennep, salt og pepper. Pisk til alt er lyst og "skummende". Tilsett så oljen i svært små mengder om gangen, gjerne bare noen dråper til å begynne med, mens du fortsetter å piske. Etterhvert som mer og mer olje er tilsatt og majonesen begynner å tykne kan du tilsette oljen i en tynn, jevn stråle. Pass på å piske hele tiden, og vips; ferdig majones!

Gul og fin!

Oppbevares på tett glass, i kjøleskap. Holdbarheten kan ikke sammenlignes med ferdigkjøpt. Her er det jo ingen konserveringsmidler. Oppbevares den mørkt og kaldt kan du nok ha den i opp til 2 uker, men blir den tatt hyppig ut av kjøleskapet og stående litt i romtemperatur hver gang er den nok ikke så god etter bare få dager.

Skulle forresten majonesen skille seg er det mulig å redde den ved å starte på nytt med en ny eggeplomme i en ny bolle. Pisk den sammen og tilsett den skilte majonesen i ørsmå mengder om gangen til du har fått blandet inn alt og ingenting har skilt seg igjen.

Av smakstilsetninger er det bare å ta det man liker. En klassiker er jo aioli. Da tilsetter du presset hvitløk, allerede sammen med eggeplommene. For eksempel 1 fedd pr. eggeplomme. Blander du i litt kapers og sylteagurk blir det remulade (evt. litt moset ansjos også). Litt chili eller bare litt ekstra sitron eller sennep gir også gode majoneser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar