fredag 17. juni 2011

Vaniljekremsnurringser

Storebror er kjempeglad i kanelsnurrer, eller snurringser som han kaller dem. Vi skal ha overnattingsbesøk i helgen, av den kjekke fetteren til storebror, så jeg lovte å bake snurringser til dem.
Jeg prøvde en ny gjærdeigoppskrift, der man blander mykt smør inn i det tørre istedet for å smelte smør og blande det med melka. Jeg doblet oppskriften, fra 16 til 32 stk, og doblet dermed gjærmengden også. Det tror jeg ikke var nødvendig...


I tillegg til en deig som kom ut av bollen fikk jeg 40 snurringser, ikke 32, der mange av dem ble så store at de med fordel kunne vært halvert. Når jeg begynte utbakingen hadde jeg glemt at vi var nesten tomme for kanel, og det lille jeg hadde rakk ikke til mer enn 1/3 av deigen. Det ble derfor litt improvisering av annet fyll på resten, nemlig vaniljekrem, og det var så vellykket at jeg heller legger inn oppskrift på improvisasjonssnurringsene.

Vaniljesnurrer, 36 stk
Ingredienser:
1,2 kilo hvetemel
200 gram sukker
1 ts kardemomme (kan sløyfes)
200 gram mykt smør
50 gram gjær/en pakke tørrgjær
7 dl melk
1 pakke Piano vaniljekrem
Egg til pensling
Perlesukker
Evt. kanel

Fremgangsmåte:
Bland mel, sukker, kardemomme og tørrgjær, om du bruker det. Tilsett mykt smør i terninger, og bland det godt inn i melet. Varm opp melken til ca. 40-45 grader hvis du bruker tørrgjær, max. 37 grader om du bruker fersk gjær, og da skal gjæren løses opp i melken etter oppvarming.
Elt deigen sammen, dekk med plast og hev til dobbel størrelse, ca. 1 time.

Del deigen i 3 deler, ta en del og kjevle ut en stor leiv, ca. 1/2 cm tykk. Smør et lag med vaniljekrem utover hele leiven, men la det være igjen 1 cm langs den ene langsiden. Strø evt. kanel over vaniljekremen. (Man kan også lage helt vanlige kanelsnurrer. Smør da et tynt lag med mykt smør over leivene, strø på godt med sukker og kanel, og følg resten av fremgangsmåten.) Fukt med vann på den delen av leiven som ikke har krem på seg. Rull sammen fra den ene langsiden, den med krem, og legg rullen med skjøten ned. Skjær 12 stk 2 cm tykke skiver av rullen, og legg de over på bakepapirkledd stekebrett. Gjør det samme med de to andre delene av deigen. Dekk med plast, og etterhev i 30 minutter på en lun plass.

Pensle med egg, strø over perlesukker og stek dem i ca. 15 minutter ved 225 grader på nederste rille. Følg med litt mot slutten av steketiden og legg evt. et bakepapir over snurringsene hvis de blir litt mørke. Avkjøl på rist.



Man kan godt droppe perlesukker og heller bruke vanlig melisglasur på etter avkjøling.


Snurringsene er fine å fryse, men da helst uten melisglasur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar