fredag 3. juni 2011

Barnas favorittlaks?

Vi fortsetter planen om mest mulig ren fisk på torsdager, så jeg bruker litt tid på å finne oppskrifter som ser gode ut. Leste et tips om at Wenche på God morgen, Norge hadde hatt en god fiskerett på menyen nylig, og fant der oppskrift på Barnas favorittlaks.  Det hørtes ut som noe som kunne passe for oss, særlig når de hjemmelagde fiskepinnene mine var så populære.

I Wenches oppskrift skulle fisken bare vendes i en blanding av rugmel og krydder, men siden det falt sånn i smak med brødkrutongpanering sist tenkte jeg at det også kunne brukes på laksen. Jeg lagde derfor litt ulike fiskebiter; noen med knuste brødkrutonger og samme krydder som Wenche, noen med strøbrød og krydder, noen med havregryn, gresskarkjerner og krydder. Alle biter ble først dyppet i egg, det gir en mye stivere panering enn bare mel. I tillegg til laks hadde jeg litt torsk også, laksestykket mitt så litt lite ut (noe det selvsagt ikke var, bare jeg som er litt dårlig på porsjonsstørrelser.)

At dette ble barnas favoritt er en stor overdrivelse hos oss. Storebror ville ikke ha noen av laksebitene, bare de som var laget med torsk. Lillesøster ville ikke ha verken torsk eller laks, helt til jeg viste henne at den ene fisken var rosa. Da var det plutselig veldig stas å spise, iallefall i en liten stund, men mer enn 4-5 munnfuller fikk jeg ikke i henne.

Både jeg og liksom-trønderen synes derimot det var veldig godt. Jeg hadde laget ovnsbakte poteter til, på en for oss ny måte, og det var det beste ved hele middagen i følge liksom-trønderen. Han kunne ikke slutte å spise før det var tomt, og jeg vet ikke hvor mange poteter han klarte å få i seg tilsammen...

Jeg legger ikke inn oppskriften fra Wenche, den står i linken lenger oppe. Her er mine tilpasninger i stedet:

Panert laks med sprøbakte poteter, tomatsalsa og rømmedressing, 4 porsjoner

Begynn med potetene. Mens de kokes lages tomatsalsa og rømmedressing, og mens de står i stekeovnen lager man laksen.

Sprøbakte poteter:
10 poteter (evt. bytt ut noen med søtpoteter også)
godt med flaksalt
1/2 dl god olje
krydderurter, f.eks timian eller rosmarin
pepper

Skrell potetene og sett dem til koking. La de koke 15 minutter slik at de er nesten gjennomkokte. Hell av vannet og sett kjelen tilbake på avskrudd plate, uten lokk, så alt vannet dampes bort. Rist godt på kjelen slik at overflaten på potetene "rubbes" opp og blir litt frynsete. Legg potetene over i en ildfast form, hell over olje og krydre med salt, pepper og krydderurter. Bruk en gaffel og "skvis" potetene litt ned i formen slik at overflaten blir litt større og enda litt mer ødelagt. Stekes videre på 220 grader i 20-30 minutter. Rist litt på formen innimellom.

Ferdig stekte poteter, gode og sprøstekte


Enkel tomatsalsa:
2 solmodne tomater
1 ss finhakket basilikum
1 liten vårløk
salt, pepper og litt sukker

Del tomatene i to og ta ut innmaten. Hakk tomatkjøttet, vårløken og basilikumen. Bland alt sammen og smak til med salt, pepper og sukker.

Rømmedressing:
1 dl lettrømme
1 dl majones
1/2 ts sitronsaft
1 ss ketchup, sennep eller chilisaus
1 ts tandoori masala krydder
salt, pepper og litt sukker

Bland alt sammen og la stå i kjøleskap inntil servering.

Panert laks:
600 gram laksefilet, fri for skinn og ben
1 egg
2 ss tandoori masala krydder
2 dl strøbrød/knuste brødkrutonger (evt. litt store havregryn og ristede gresskarkjerner i tillegg)
salt, pepper

Del laksen i fingertykke staver. Pisk egget godt sammen i en liten bolle. Bland strøbrød/krutonger og krydder og hell det ut på en tallerken. Dypp hver fiskebit først i egg, så i brødblandingen; pass på å få dekket alle sider. Stek fisken i litt olje eller smør i en middels varm stekepanne, 2 minutter på hver side. Legg bitene over i en ildfast form og stek de ferdige i stekeovnen, ca. 10 minutter på 220 grader.


Laksen min panert med brødkrutonger, havregryn og gresskarkjerner

Friske krydderurter pynter opp ute

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar