fredag 28. mai 2010

Pannekaker med blåbær og bringebær

Jeg synes egentlig at vi jukser litt når vi har pannekaker til middag, det er liksom mer dessertaktig med søtt syltetøy, sukker eller friske bær. Hjemmefra er jeg vant til å spise (tomat)suppe først, deretter pannekaker, men liksom-trønderen er helt ukjent med den tradisjonen. Han er ikke noe "suppemenneske" og liker ikke tomatsuppe som er mitt førstevalg til pannekakene, så derfor har vi droppet hele suppegreia og tar bare pannekaker. For å øke middagsfølelsen litt lager jeg de halvgrove og steker bacon til.
"Alle" har vel sin oppskrift på pannekakerøre, eller dropper oppskrift i det hele tatt, og jeg bruker en oppskrift jeg har fått av min beste venninne. Når jeg så hennes små tvillinggutter, knapt 2 år gamle, gafle i seg nesten 3 pannekaker hver skjønte jeg at det var en oppskrift jeg måtte sikre meg!

Sivs grunnoppskrift pannekaker
2 egg
6 dl melk
3,5 dl hvetemel
1 ts salt
1-2 ts sukker
1 ss smeltet smør

Bland sammen egg, mel, salt og 3 dl av melken. Tilsett deretter resten av melken og smør og sukker. La svelle i minst 1/2 time. Stek pannekakene på middels varme til de er gyldenbrune på hver side.
Server gjerne med rørt blåbærsyltetøy, friske bær eller sprøstekt bacon.

Jeg har helt glemt å telle hvor mange pannekaker denne oppskriften gir, men til 2 voksne og 1 barn dobler jeg oppskriften. Hvis du ønsker grove pannekaker kan melet byttes ut med 1 dl sammalt fin hvete, ½ dl lettkokte havregryn og ca 1 ½ dl hvetemel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar