torsdag 6. mai 2010

Svinefilet med bl.a pastinakkchips

Onsdag 5. mai var liksom-trønderens dag, og i år fylte han ett kvart århundre og er halvveis til 50. (At jeg straks er halvveis til 80 trenger vi ikke tenke på.) På menyen sto det helstekt svinefilet med peppersaus, hasselbackpotet , stekt asparges og pastinakkchips. Oppskrift på pastinakkchips var hentet fra Irmas mattråd på Foreldreportalen, og det så veldig godt ut på hennes bilder.
Vel, sistnevnte blir nok ingen gjenganger hos oss. Jeg fikk ikke pastinakkskivene sprøe, og når de var kalde smakte de ikke så mye. Jeg prøvde også å fritere noen potetskiver, tanken var at det skulle bli som potetgull, men det ble det altså ikke. Heller ikke disse ble sprøe, og kalde, vasne potetskiver var ikke så veldig godt. Og attpåtil ble hasselbackpotetene en skuffelse. Jeg hadde valgt store nypoteter så vi ikke trengte så mange, men de ble jo aldri gjennomstekt! Jeg legger mesteparten av skylden på den håpløse ovnene min, og ble nok en gang minnet på at jeg må få tak i servicemannen.

Oppskrift på helstekt svinefilet og hasselbackpoteter er lagt inn tidligere også, men jeg legger dem inn på nytt nå så de kommer samlet

Svinefilet, 2 porsjoner
1 hel svinefilet, skjær gjerne bort hinnen og store fettrender
Krydres med salt, pepper, timian og andre krydder man liker

Brun smør i godt varm stekepanne, og stek fileten 2-3 minutter på alle sider. Etterstekes i stekeovnen på 220 grader ca. 15-20 minutter. Jeg lar ofte fileten ligge sammen med poteter og grønnsaker i en ildfastform eller på rist over grønnsakene. Kok ut av pannen med ca. 1 dl vann og bruk denne væsken i sausen. (Sausen er også denne gangen peppersaus fra Toro, men laget med matfløte og stekevæsken.)
Ta fileten ut av ovnen, dekk den med folie og la den hvile i minst 15 minutter før den skjæres i pene skiver. Vi liker kjøttet gjennomstekt, men med et lite rosaskjær i midten. Da hviler fileten ca. 20 minutter.

Hasselbackpoteter, 2 porsjoner
2-4 poteter med litt størrelse på, og så like i størrelse som mulig.
Salt, pepper
1-2 ss margarin
1/2 ts paprikapulver
2 ss brødrasp
2 ss revet, fersk parmasanost (eller annen revet ost)
 
Skrell potetene, og skjær dem i skiver uten å skjære helt igjennom. Det letteste er å plassere potetene inntil en tresleiv eller en skjærefjøl og så skjære bare ned til sleiven/fjøla. Potetene legges i en ildfast form, ha gjerne litt smør i bunnen, og dryss på salt og pepper. Stekes ved 225 grader i ca. 30-45 minutter.
Bland sammen brødrasp, parmesanost og paprikapulver. Når det er igjen 7-8 minutter av steketiden tas potetene ut, brød/osteblandingen strøs over sammen med en liten klatt smør. Stek ferdig, sjekk at potetene er helt møre før de tas ut av ovnen.
 
Pastinakkchips
Skjær pastinakk med skall på i tynne skiver med en ostehøvel. Varm rapsolje eller solsikkeolje til 160-170 grader. Når du legger pastinakkskivene i oljen skal det ta noen sekunder før det begynner å bruse. Friter i ca. 4 min, til de er lyst gyldne. Legg på kjøkkenpapir for at oljen skal tørke litt opp, og dryss litt salt på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar