torsdag 6. mai 2010

Pitabrød med kylling, makaronistuing og hvitløksdressing

Jeg har igjen funnet en oppskrift hos Irma ved Foreldreportalen, og som vanlig har jeg satt mitt eget preg på det. Opprinnelig inneholder retten skinke og makaroni, men jeg har denne gangen valgt å bruke grillet kylling og pastasløyfer i stedet.

Pitabrød med makaronistuing og hvitløksdressing, 4 porsjoner
4 pitabrød
Grønn salat med det tilbehøret du liker (vi bruker f.eks. mais, tomat, agurk, paprika og gulrot)

Hvitløksdressing
3 ss majones
3 ss lettrømme/rømmekolle
1 fedd hvitløk, presset eller finhakket
1 ts hvitvinseddik
1 ts sukker
salt og pepper

Bland alle ingrediensene, rør godt og la stå kaldt minst 1/2 time før servering.

Makaronistuing med skinke eller kylling
1 boks kokt skinke/kyllingskinke eller 1/2 grillet kylling
1 løk
2 fedd hvitløk
1-2 ss olivenolje
1 boks hakkede tomater
1 dl ketchup
1 ss sukker
salt og pepper
200 g makaroni eller annen pasta
100 g revet ost

Finhakk løk og hvitløk og fres i oljen i ett par minutter. Tilsett terninger av skinke eller kylling, og la det frese i noen minutter før du tilsetter hakkede tomater og ketchup. Smak til med salt, pepper og litt sukker. Kok pastaen etter anvisning på pakken. Når den er ferdig, siles den over et dørslag og avkjøles i kaldt vann.

Bland makaronien i kjøttsausen og fyll den i varme pitabrød. Dryss på ost, ha over litt hvitløksdressing og server litt salat til pitabrødene. (Vi fyller gjerne salaten i pitabrødene sammen med den varme kjøtt- og pastablandingen.)

2 kommentarer:

  1. hasselbackpoteter er helt greit å kjøre i microen først ;) Et lite tjuvtriks fra "glovarm" :)Det samme gjelder for øvrig bakt potet..

    SvarSlett
  2. Aha, takk for tips, det skal jeg prøve neste gang jeg har så store poteter.

    SvarSlett