mandag 8. november 2010

Couscous-salat

Jeg er veldig glad i couscous, men det er ikke liksom-trønderen og storebror. Lillesøster liker det, men ikke med så mange og litt sterke smaker som jeg gjerne vil ha, så nå som alle tre er på besøk hos svigerfamilien min passer det veldig bra å ha couscous-salat til middag. Selv om jeg egentlig synes det er en sommerrett, må jeg jo passe på å spise ego-mat når jeg er alene hjemme.

Couscous-salat (1 porsjon)

1 dl couscous-korn
1 dl vann
1 buljongterning med hvitløk og persille
1 ts meierismør
2-3 ss ristede pinjekjerner
10 søte, små tomater
15-20 cm slangeagurk
1/2 avokado
1/2 kinesisk hvitløk
1/4 rød chili
1 liten vårløk
1/2 beger fetaost i olje (jeg brukte fetaost med paprika)
2 ss sitronsaft
En god neve frisk koriander
En god neve frisk bladpersille
En klype sukker
Salt og pepper

Kok opp vann med buljongterning, trekk kjelen av platen når det har kokt opp og tilsett couscous-kornene. Rør godt og la det stå å svelle 5 minutter (eller så lenge det står på pakka). Etter 5 minutter rører man inn 1 ts smør med en gaffel og sett det til side. Det er viktig å bruke gaffel til å røre med for da klumper ikke kornene seg sammen.

Rist pinjekjernene i en middels varm panne, det tar bare noen få minutter. Hell kjernene over på en asjett.

Skru ned varmen litt og tilsett olje i pannen, ca. 3 ss. Man kan bruke en nøytral olje, men jeg bruker oljen som fetaosten ligger i. Mens oljen blir varm skjæres hvitløk og chili i skiver, som tilsettes oljen når den har blitt varm nok. La chili og hvitløk surre i oljen 2-3 minutter før du heller blandingen over i en liten bolle for å avkjøles. Plukk ut hvitløken og chilien når blandingen har blitt kald, (de har bare blitt brukt til å smaksette oljen), og tilsett sitronsaft, litt sukker, salt og pepper. Rør det sammen.

Finhakk agurk, vårløk og urter og bland det sammen. Del tomatene i to. Skjær avocadoen i terninger.

Hell oljeblandingen over couscousen mens den er lunken, bland godt. Tilsett så resten av ingrediensene, bland godt igjen, og smak til med evt. mer salt og pepper.

Salaten kan spises som den er, som en selvstendig vegetarisk rett (dvs den er ikke helt vegetarisk pga buljongen), eller som et tilbehør til kylling eller svinekjøtt, særlig grillet. Spises den uten kjøtt er det godt å servere den på en seng av blandet grønn salat, men det hadde jeg ikke denne gangen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar