mandag 8. november 2010

Heklete kåper til lillesøster og meg selv

I sommer bladde jeg gjennom gamle blader på hytta til svigerfamilien min, og i et Familien-blad fant jeg en hekleoppskrift på en søt kåpe til små jenter. Jeg fikk lov å ta med meg bladet hjem, og kjøpte straks garn og satte igang. Jeg er ikke så veldig dreven på å hekle etter oppskrift, så jeg så etterhvert at jeg ikke hadde gjort alt helt riktig. Men ikke noe er så galt at det ikke kan fikses ved sammensying, håper jeg...

Sånn skal kåpa bli når den er ferdig:

Fra Familien nr. 11, 2010

Oppskriften er fra Gjestal garn, og skal hekles i Gjestal bomull sport. Liker veldig godt det garnet, det er fast og godt å jobbe med, trådene deler seg lite. De har også veldig mange forskjellige farger, så det er lett å finne en man liker. Jeg valgte rosa som oppskriften sier, og i tilfelle jeg bruker litt lang tid på å bli ferdig hekler jeg den i størrelse 4 år. (Lillesøster er nå 18 måneder så jeg har litt tid på meg for å få den ferdig...)

Jeg er ferdig med bakstykket og godt på vei med venstre forstykke. Den blir nok ferdig til hun er 4 år iallefall!



Så oppdaget jeg at Garnstudio (Drops design) hadde oppskrift på samme kåpe som jeg hekler til lillesøster, men til voksne.



Det hadde vært veldig gøy å hekle et så stort plagg, ikke bare småting som jeg har gjort hittil, bortsett fra noen sjal og kåpa til lillesøster da. Jeg liker også å ha litt å variere med, ikke bare holde på med en ting om gangen. (Selv om det fører til ørten uferdige produkter...)
Jeg prøvde å finne garn med riktig tykkelse i en butikk i nærheten for jeg hadde ikke tålmodighet til å vente på garn som måtte bestilles på nettet. Endte opp med et garn fra Viking garn, Viking Balder, i en nydelig mørk lillafarge. Det er ikke helt riktig tykkelse, men jeg hekler med heklenål i en størrelse større enn oppskriften tilsier så blir det riktige mål.


Har ikke kommet så veldig langt, jeg hadde bare kjøpt et nøste til å prøve med, men det ser veldig bra ut! Gleder meg til å bruke den når den blir ferdig. (Om et års tid?)


3 kommentarer:

  1. Wow så flink du er. Likte veldig godt lillafargen på den du skal ha. Dette blir spennende.
    Klem

    SvarSlett
  2. Jeg likte også veldig godt den fargen, håper det blir fint på et stort plagg.

    SvarSlett
  3. Hej...underbar kappa..vet du vart kan man få tag i mönstret?
    min dotter skulle bli så fin i en sån kappa...=)

    SvarSlett