torsdag 7. april 2011

Barnebursdagskakene mine; en kakepynteamatør i aksjon

Jeg er veldig glad i å bake kaker. Jeg er også glad i å pynte kaker, men særlig flink er jeg ikke. Men det spiller ingen rolle, smaken er viktigst trøster jeg meg med, og så er det bare gøy å prøve ulike pynteteknikker. Jeg har en langpannesjokoladekakeoppskrift jeg bruker ofte, og den blir alltid vellykket. Oppskriften angir målene i "kopper", og jeg har funnet ut at det ikke spiller noen rolle hvor stor koppen er bare man bruker samme kopp til all måling. Kaken er veldig barnevennlig, men kan gjøres litt mer "voksen" ved å bruke kaffe i røra tillegg til melk, og gjerne både kaffe og romdråper i glasuren. Jeg har også tilpasset den til storebrors melkeallergiske mave, og da bruker jeg laktosefri melk og Melange uten melk og salt.
Til barnebursdagskaker har jeg noen ganger bestilt et kakedekorasjonsbilde på rispapir. Det er spiselig, og skal legges oppå litt fuktig glasur eller krem slik at det smelter inn i glasuren/kremen. Noen ganger har det vært vellykket, andre ganger ikke...Heldigvis går det an å ta bildet av igjen hvis det ikke har smeltet skikkelig, slik at kaken i seg selv er mulig å spise.

Her er oppskriften på sjokoladekaken:

Sjokoladekake i langpanne
Ingredienser:
2 kopper sukker
125 g smeltet smør
3 ½ kopp hvetemel
4 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 ss kakao
2 kopper melk (erstatt evt. litt av melken med kaffe)

Bland alle ingredienser til en glatt røre. Hell røra over i en stor langpanne og jevn ut med slikkepott. (Hvis du skal ha kaken hel ut av langpannen må du dekke bunn og sider med bakepapir før røra helles i.) Stekes midt i ovnen ved 200 grader i 20 minutter.  Avkjøl kaken på rist.

Glasur:
250 g melis
1 ss kakao
4 ss melk (evt. kaffe)
2 ss smeltet smør
4-5 dråper romessens (kan sløyfes)

Bland alt til en glatt og jevn glasur. Det kan lønne seg å sikte melis og kakao så man unngår klumper. Glasuren smøres over kaken når denne er avkjølt. Pynt gjerne med kakestrø, revet kokos eller annet. Skjæres i firkanter før servering.

Denne kaken egner seg altså godt til barnebursdagskaker. Jeg har bl.a laget et sjørøverskip med den, men da har jeg laget mye mer glasur, og tilsatt endel mer mykt smør i glasuren, ikke smeltet.

Sjørøverskuta. Havet er blåfarget kiwigele, hakket i småbiter.
Selvsagt med krokodiller i.

Glasuren er også forsøkt farget grønn, med et heller udelikat resultat...Smaken var god da!

Ben10-kake til storebrors 4-årsdag. Bildet er rispapir.

Til storebrors 5-årsdag ville ikke rispapirbildet smelte i det hele tatt, så da måtte vi improvisere litt kakepynting.
Kake med seigDAMER, veldig viktig at de hadde pupper...

Jeg har også bakt til nevø og niese. Nok en sjokoladekake med rispapirbilde på til nevøen min, vi blir visst aldri lei sjokoladesmaken. Denne gangen lagde jeg veldig myk glasur for å få kakebildet til å smelte best mulig, og dermed ville ikke nonstopen sitte skikkelig fast på sidene. Akk, det skal ikke være så lett.


Niesen min måtte selvsagt få en råååsa kake til sin bursdag. Da ble det vaniljekake istedet for sjokoladekake slik at rosafargen skulle synes. Den ble dessverre ikke så vellykket smaksmessig; altfor lite stekt og smørkremen ble altfor mektig. Men utseendemessig ble den en prinsesse verdig.

Prinsesseslottet ferdig dekorert


Altfor lite stekt bunn

Her  er oppskriften på vaniljekake også, det kan jo hende noen andre er heldigere enn meg med denne oppskriften:

Vaniljekake
700 g hvetemel
5 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
400 g sukker
1 liter vaniljesaus (ferdig fra Piano)
200 g smeltet smør
---------

Rør alt sammen og tilsett smøret til slutt.
Ha det over i en langpanne- strø evt. sukker og kanel over og stek den på NEDERSTE rille i ovnen på 175 grader i ca 40 minutter.

Neste bursdag her i huset er i påsken, da blir lillesøster 2 år! Bør vel kanskje finne på noe annet enn sjokoladekake for en gangs skyld, så jeg får lete litt i oppskriftene mine.

1 kommentar:

  1. Hei!

    Hvilken glasur bruker du for å få rispapiret til å smelte? Jeg har forsøkt med frosting, men det fungerte absolutt ikke! :s

    SvarSlett