lørdag 16. april 2011

Moderne vri på hollandsk "hutspot"

Hollandsk hutspot er egentlig en rett av kokte poteter, kokte gulrøtter og masse løk som blir stampet sammen som en mos og serveres til feks fiskekaker, pølser ol. Denne oppskriften har jeg funnet på en av mine favorittblogger, nemlig Passion 4 Baking. Hun lager jo mest kaker og cupcakes, men innimellom er det oppskrift på en middagsrett der også. Denne fant tilfeldigvis jeg når jeg googlet oppskrifter med gulrøtter, og synes det så veldig spennende ut. Hun har laget en litt mer moderne versjon av hutspot, og serverte den med kjøttboller svøpt i bacon.
Jeg doblet oppskriften hun hadde lagt ut, for det så så lite ut, men vi har over halve formen igjen så det hadde sikkert holdt å følge oppskriften som den var.

Her er orginaloppskriften:

Moderne hutspot, 3-4 porsjoner
Ingredienser:
4 poteter
200 g revet ost
1 / 2 ts. senneps pulver
1 ts. paprika pulver
1 eller 2 store løk
2 dl melk
2 hvitløksbåter
2 gulrøtter
200 g karbonadedeig
150 g bacon
2 egg
1 1/2 ts. salt
1/4 ts pepper
1 ts tørket persille

Fremgangsmåte:
Forvarm ovnen til 200 grader.
Skrell potetene og skjær dem veldig tynne, så tynne som mulig. Gjør det samme med løken og gulrøttene.
Hell melk i en skål og tilsett eggene og revet hvitløk. Bland i salt, paprikapulver, sennepspulver, pepper og tørket persille. Tilsett halvparten av den revne osten, og rør alt godt sammen.
Legg potetskivene i en form og hell over litt av sausen. Legg på et lag med løk og hell litt til av sausen over det igjen. Så legger du på et lag med gulrøtter og heller resten av sausen over. På toppen strør du resten av osten.
Kjøttet på toppen kalles visst "slavinken". Det er kjøttdeig som er rullet i bacon, det er det hele. Man kan gjøre dette med pølser også, bare kutt dem opp i tykke skiver. Kjøttdeigen smaksettes med litt krydder, form så små kjøttboller som rulles inn med bacon.
Sett de små baconrullene på toppen av osten, og stek retten i ca. 60 minutter, til potetene er gjennomstekte. Server!

Kjøttbollene svøpt i bacon

Retten klar til steking

Ferdig stekt, litt godt stekte baconboller

Værsågod!

Mine tilpasninger:
Jeg fordoblet som sagt oppskriften, men det var ikke nødvendig. Jeg hadde ikke sennepspulver så jeg brukte vanlig sennep. Jeg byttet ut persille med oregano. Jeg brukte karbonadedeig istedet for kjøttdeig, og det ble veldig tørt. Krydderet jeg brukte i kjøttbollene var spisskummin, garam masala, oregano og paprikapulver. Vi hadde litt rå grønnsaker til også.
Hvis vi skal lage denne retten flere ganger tror jeg at jeg skal koke potetene litt på forhånd, for det tok 1 time og 20 minutter før potetene var ferdige. Dermed var kjøttet veldig godt stekt på de delene som stakk opp av osten, mens de bitene som hadde sunket nedi var kokte og ikke så gode. Tror ikke jeg vil la kjøttet steke oppå retten i ovnen neste gang, men heller i en liten ildfast form for seg selv til alt er sprøtt og så servere det ved siden av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar