lørdag 30. april 2011

Kashmirkylling

Denne oppskriften fant jeg på Matprat sine sider, under kategorien "Sunn". Hørtes veldig spennende ut med både kanel og kardemomme i, så retten ble valgt som fredagskosemiddag denne uka. Det skal være tre løk i retten, men jeg husket litt feil i forhold til hva som befant seg i grønnsaksskuffen. Ingen løk i vår utgave, og jeg vet ikke om det var det som gjorde resultatet så skuffende. Retten smakte nemlig veldig lite, kun en syrlig smak av yoghurt og svært lite spennende kryddersmak. Jeg gjorde derfor hele greia om til en indisk kyllingrett ved å tilsette Garam masala og et tandoori-krydder.


Her er orginaloppskriften:

Kashmirkylling, 4 porsjoner

Ingredienser
3 ss olje eller ghee (klaret smør)
3 stk løk
10 hele pepperkorn
10 hele kardemommekapsler
1 hel kanelstang
2 ss frisk ingefær, finhakket
2 hvitløksbåter, finhakket
2 ts paprikapulver
1 ts chilipulver
1 1/2 kylling, i biter uten skinn (jeg brukte 4 store kyllingfileter)
2 1/2 dl yoghurt naturell (jeg brukte et beger matlagingsyoghurt)
salt

Fremgangsmåte
Varm ghee eller olje i en gryte. Ha i løk, pepper, kardemomme og kanel, stek til løken er myk og gyllen. Tilsett ingefær, hvitløk og chili- og paprikapulver. Rørestek i 2 minutter.

Del kyllingen i passe store serveringsstyker og ta av skinnet. Stek dem til de er pent brune på alle sider. Rør inn yoghurt, én skje om gangen. Legg på lokk, og la kyllingen trekke på svak varme i 30 minutter eller til den er mør. Smak til med salt.

Serveres med ris, nanbrød og grønnsaker.




Mine tilpasninger:
Jeg syntes som nevnt at det smakte veldig lite av denne retten, så jeg tilsatte 1 ss Garam masala og 1 ss tandoori-pulver. I tillegg saltet jeg med 1 ss soyasaus og for å få bort litt av syrligheten tilsatte jeg 1 ss mangochutney. Det ble da veldig smakfullt, men selvsagt en helt annen rett. Liksom-trønderen spiste seg stappmett så for han var det en veldig vellykket vri. Vi hadde ris, rå grønnsaker og grove scones til.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar