onsdag 6. april 2011

Seekh kebab

Jeg har hatt opprydding i bladskuffen min, og kom over en gammel utgave av GourMega (gratismagasinet man tidligere fikk på Coop Mega). Dette nummeret var et temanummer med masse asiatisk mat, og blant alle de fristende middagsrettene valgte jeg ut en som het Seekh kebab. Liksom-trønderen er veldig glad i kebab, han kunne sikkert levd på diverse varianter av den retten, så jeg regnet med at middagsvalget falt i smak hos han. Magasinet hadde valgt limeraita som tilbehør i tillegg til ris og/eller nanbrød, og siden raita er en slags yoghurtsaus visste jeg at det derimot ikke ville være noe som falt i smak hos liksom-trønderen. Se lenger ned hvordan jeg løste det.

Her er oppskriften:

Seekh kebab med limeraita, 4 porsjoner
Ingredienser til kebab-bollene:
500 gram lammefarse eller karbonadedeig
1 ts salt
1/2 løk, finhakket
1 dl vann
2 ss strøkavring
2 ss Garam masala

Ingredienser til limeraita:
1/2 potte frisk koriander
1 rød paprika
1 grønn paprika
3 dl yoghurt naturell (jeg brukte matlagingsyoghurt)
1 lime

Annet:
Kokt ris og/eller nanbrød (vi hadde pitabrød i stedet for)
Smør til steking
Evt. trespyd

Rør sammen lammefarse/karbonadedeig og salt til massen er seig. Bland inn vann, strøkavring, løk og Garam masala. Form massen til avlange boller. Stek bollene kjapt på alle sider i en god og varm stekepanne. Legg de i en ildfast form og stek de ferdig i stekeovnen (225 grader i 5-7 minutter.) Tre evt. de ferdige bollene på trespyd før servering.
Finhakk koriander og skjær paprika i små terninger. Bland dette med yoghurt, og tilsett revet skall og saft av 1 lime. (Jeg serverte limeraitaen i to deler; koriander blandet med paprika for seg og yoghurt blandet med koriander og lime ved siden av. Den skeptiske liksom-trønderen kunne da spise bare paprikablandingen og droppe yoghurten.)

Server Seekh kebab med limeraita, kokt ris og/eller nanbrød, og strø gjerne litt ekstra frisk koriander og cashewnøtter over.


(Litt kjedelige bilder, beklager...)
Todelt raita og diverse grønnsaker

Ferdigstekt Seekh kebab, uten trespyd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar