tirsdag 12. april 2011

Marinerte kyllingspyd og agurkyoghurt

Dette er også en oppskrift fra den gamle utgaven av magasinet Gourmega med asiatisk mat som tema. En spennende oppskrift med mye smak og for oss, litt uvanlig tilbehør. Vi prøvde det like etter operasjonen min, og jeg kunne ikke spise vanlig mat med mindre det var moset. Så min tallerken inneholdt samme kylling som de andre spiste, men helt finmost med hjelp av stavmikser. Det så ikke så veldig innbydende ut, men smaken var heldigvis god.

Marinerte kyllingspyd og agurkyoghurt, 4 porsjoner
Ingredienser
4 kyllingbrystfileter
4 grillspyd
2 dl kefir
10 g ingefær
1 ts chilipulver
1 ts garam masala
1 ts gurkemeie
1 lime
4 ss olje
1 agurk
1 ss frisk hakket mynte
1 ss revet limeskall
2 dl yoghurt naturell (jeg brukte matlagingsyoghurt)
4 dl basmatiris
8 dl vann
1 ts gurkemeie
1 ts salt
1 ts sukker
1 dl hakkede cashewnøtter

Fremgangsmåte:
Del kyllingen i biter og tre på spyd. Legg spydene i et dypt fat. Bland kefir, finhakket ingefær, chilipulver, garam masala, gurkemeie og limesaft til marinade. Hell over kyllingen og la det stå i minst 3 timer.
Legg kyllingspydene over i en ildfast form. Ha over oljen og stek spydene 15 minutter på 190 grader eller til kyllingen er gjennomstekt.
Ha ris, vann, gurkemeie, salt og sukker i en kjele. La det koke i 15 minutter på middels varme. Ha på lokk og la det dampe i 5 minutter.
Skrell og kutt agurk i tynne strimler. Bland med finhakket mynte, revet limeskall og yoghurt.

Server kyllingspydene sammen med ris og agurkyoghurten.

Først må jeg vise et bilde fra magasinet av hvordan retten skal se ut:
Rød og fin kylling

Sånn ble vår:
Veldig gul kylling, uten spyd

Og sånn så min mosa versjon ut (dette er to porsjoner for meg):
Tilbehøret er moste kikerter istedet for ris

Jeg vet ikke hva som gjør den store forskjellen i farge, jeg brukte akkurat de kryddermengdene som sto i oppskriften, men helt klart at gurkemeien overskygger alt annet. Smaken var derimot upåklagelig, og det er jo det viktigste.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar