mandag 11. april 2011

Kikerter med reker og fetaost

I dag var det restedag. Liksom-trønderen og barna fikk fiskekake- og fiskepinnerester med potetmos fra pose og friske grønnsaker, mens jeg lagde meg en litt mer proteinrik middag av rekerestene. Jeg er så glad i kikerter, særlig sammen med fetaost, og tenkte det kunne være godt til rekene. Så da ble det en kjapp og enkel middag på alle sammen tiltross for flere ulike retter.

Her er oppskriften på kikertene:

Kikerter med reker og fetaost, 2 porsjoner
Ingredienser:
En boks hermetiske kikerter
1 boks med fetaost i olje, jeg brukte en variant med soltørkede tomater
10-15 små, søte tomater
Ca. 100-150 gram reker (ferdig skrelte, jeg brukte bare reker i lake i dag)
1 ss sitronsaft
1 liten vårløk
En liten kvast dill
salt og pepper

Fremgangsmåte:
Hell kikertene i et dørslag og skyll dem godt av i rennende kaldt vann. Rist godt så det meste av vannet forsvinner, og hell kikertene over i en bolle. Skyll tomatene og vårløken, og del dem i passende biter. Finhakk dillen.
Bland alle ingrediensene i bollen sammen med kikertene, men bruk bare halvparten av oljen som fetaosten ligger i. Smak til med salt og pepper, og la stå minst 15 minutter så alle smakene blandes skikkelig.
Serveres romtemperert, gjerne med pitabrød eller annet godt brød til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar