tirsdag 26. april 2011

Lettbakte scones

Svigermormor anbefalte meg denne oppskriften på scones. Oppskriften står i et hefte fra Freia, som ble utgitt på 1980-tallet, veldig mange klassiske oppskrifter der, og jeg var så heldig at svigermor hadde et ekstra hefte jeg fikk med meg hjem. Jeg ser at det konsekvent brukes margarin og ikke smør i oppskriftene, og det er lite krydder som brukes. En hel side med tips til hva som kan ha gått galt hvis bakverket er mislykket følger også med. Ellers er det mange smakfulle oppskrifter som ikke "går ut på dato" selv om de er mange år gamle.

Scones er veldig lettvint å lage, siden deigen bare skal røres kjapt sammen og ikke eltes noe særlig. Man kan lage de så grove man ønsker, og de kan også smakssettes med ulike krydder.

Scones, grunnoppskrift, 20 biter

500 gram (ca. 8 dl) hvetemel
1/2 ts salt
evt. 1-2 ss sukker
1 ss bakepulver
75 gram smør eller margarin
ca. 4 dl sur eller søt melk (sur melk blir best)

Bland alt det tørre. Smuldre inn smør/margarin. Tilsett væske og elt deigen lett sammen. Del deigen i 5 deler som formes til boller. Legg bollene på bakepapirkledd stekeplate og trykk de flate (ca. 1,5 cm høye). Prikk gjerne leivene med en gaffel. Bruk en skarp kniv eller et pizzahjul og del hver leiv i 4, nesten igjennom.
Stekes v/240 grader i ca. 15 minutter, midt i ovnen. De skal være gyldne. Serveres lunkne med smør, syltetøy eller ost.
Scones bør spises ferske, men kan gjerne fryses.



Alternativer:
Grove scones: Bytt ut halvparten av hvetemelet med feks. sammalt grov hvete.
Krydderscones: Tilsett 1-2 ts med basilikum, oregano, timian, anis eller karve.
Ostescones: Tilsett 75 gram revet ost med god smak, feks. Cheddarost.

Vi hadde de til restemiddagen vår sammen med kjøttboller og ovnsstekte poteter. Jeg brukte litt grovt mel, litt havregryn og tilsatte også litt solsikkekjerner. Veldig godt med ferskt bakverk til middag!

1 kommentar:

  1. Oj disse ser skikkelig gode ut. jeg har aldri laget scones. Må prøve det en dag. Takk for koselig hilsen frå deg. Fine bilder fra Kristiansund her også.
    Klem

    SvarSlett