torsdag 28. april 2011

Wok med biff

En kjapp hverdagsmiddag hos oss med bruk av diverse ferdigprodukter. Jeg bruker hermetiske wokgrønnsaker, foretrekker de fremfor frosne, og har lagt kjøttet i marinade kvelden før. I tillegg bruker jeg wokposer fra Blue Dragon, jeg får aldri helt til samme asiatiske smak selv. Jeg har ellers ingen eksakt oppskrift, det varierer fra gang til gang hva jeg bruker.

Forslag til marinade:
Hvitløk, frisk ingefær, rød chili, god olje, soyasaus, sitronsaft, salt og pepper. Godt til både kylling, svin og oksekjøtt, men best til kylling. Garlic eller chili marinade fra Black Boy e.l. er også greit å ty til når man har det travelt.
Forslag til grønnsaker:
Paprika, minimais, brokkoli, vannkastanjer, bambusskudd, gulrotstaver, bønnespirer. En boks med hermetiske wokgrønnsaker inneholder mange av disse grønnsakene.

Jeg steker alltid kjøttet først i godt varmet olje. Steker det bare såvidt, ikke helt gjennomstekt. Legger kjøttet tilside mens jeg varmer opp litt mer olje i samme stekepanne. Så steker jeg grønnsakene kjapt mens jeg rører hele tiden, og heller over woksausen når grønnsakene har blitt varme og fortsatt er sprø. Tilslutt tilsetter jeg kjøttet igjen og lar det blir gjennomvarmt.
Serveres med kokt ris, eller vår nye favoritt; eggenudler. Frisk koriander og cashewnøtter over er veldig godt.


Må bare vise forskjellen på min og liksom-trønderens porsjon:
Min porsjon. Jeg klarte ikke spise opp alt kjøttet selv om det er det jeg skal prioritere

Liksom-trønderens porsjon som godt kunne vært min porsjon også før operasjonen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar